لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

اعتراض دوباره کروبی به دخالت سپاه و بسیج در سیاست


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان حکومت در ایران، در تازه‌ترین سخنان خود در اعتراض به وضع موجود در ایران که روز جمعه در سالگرد درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی منتشر شد بار دیگر به حضور سپاه و بسیج در عرصه سیاست اعتراض و اعلام کرد که «سرنوشت انتخابات هم دست بسیج و سپاه است».

رهبران اصلاح‌طلب ایران از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی در يک سال گذشته بارها از مداخله سپاه در سياست، افزايش نقش اين نهاد در امور اقتصادی و سرکوب معترضان به دولت و حکومت به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

حضور فرماندهان نیروهای بسیج و سپاه پاسداران در عرصه سیاست ایران به‌ویژه در پنج سال گذشته که محمود احمدی‌نژاد مقام ریاست جمهوری را به دست گرفته تا آنجا پیش رفته است که دو هفته پیش نیز سرلشکر محمدعلی جعفری سپاه پاسداران ایران را قبل از نظامی بودن سازمانی امنيتی - سياسی خواند.

در حالی که کمتر از یک هفته به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران مانده است، مهدی کروبی در تازه‌ترین گفته‌های خود با اشاره به این که «نیروهای مسلح اسلحه در دست دارد و سرنوشت انتخابات هم دست بسیج و سپاه است» این دو نیروی نظامی جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که «این قدر به نهادهای مختلف آسیب زدند».

اما انتقاد رهبران اصلاح‌طلب از جهت‌گيری‌های سياسی سپاه و حمايت اين نهاد از محمود احمدی‌نژاد پيش از اعلان نتايج انتخابات دوره دهم آعاز شد.

میرحسین موسوی، نخست وزير سابق ايران و از رهبران مخالف دولت، در نامه‌ای سرگشاده به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که روز ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ منتشر شد نوشت: «‌شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج در انتخابات واصل گرديده و به نظر می‌رسد اين عمل در صورت صحت خبر، علاوه بر نقض قوانين، شکاف بين فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نيروهای بسيج و سپاه را دامن می‌زند.»

مهدی کروبی که به همراه میرحسین موسوی هم‌چنان از پذیرش پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال گذشته سر باز می‌زند اشاره می‌کند که در روزهای منتهی به مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی «شاهد هستیم نیروهای نظامی بیشتر مصاحبه دارند» و «حتی گاهی هم برای نوه امام تعیین تکلیف می‌کنند».

آقای کروبی پس از آن به حضور فراوان نیروهای نظامی در سالگرد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اشاره کرد که گفت حوادث انتخابات سال گذشته ایران حتی بر مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی نیز اثر منفی گذاشته است، تا آنجا که این مراسم «همانند سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود».

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین اشاره کرد که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن «جمهوریت را به نام اسلامیت به‌شدت تضعیف یا تخریب کرده‌اند».

مهدی کروبی همچنین همچون گذشته از وجود نظارت استصوابی در نظام جمهوری اسلامی انتقاد و اشاره کرده است که شورای نگهبان از آن به عنوان وسیله‌ای برای حذف «افراد ارزشمند» بهره می‌گیرد.

آقای کروبی پیشتر هم خواستار آن شده بود که در مورد نظارت استصوابی در ایران همه‌پرسی انجام شود و گفته بود که «کارنامه انتخابات ریاست جمهوری دهم نشان داد که این تنها رفراندم است که می‌تواند در عبور از این تنگناها راهگشا باشد».
XS
SM
MD
LG