لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد را رد کرد


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه اعلام کرد مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد به دليل ورود مجلس به «حيطه صلاحيت و اختيارات» شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای نگهبان رد شد.

مجلس شورای اسلامی ۳۰ خرداد ماه سال جاری با تصويب طرحی اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو و اعلام کرد که وقف اموال مراکز آموزشی غيردولتی معتبر است.

عباسعلی کدخدايی به خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا گفته است:« طرح حمايت از تأسيس و تقويت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غيردولتی در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شورا چنين اظهارنظر کرد که علاوه بر اشکالات شرعی و قانون اساسی، ابهاماتی در مواد مختلف اين مصوبه وجود دارد.»

وی اضافه کرده است:«به دليل آنکه اين طرح متضمن ورود در حيطه صلاحيت و اختيارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، خلاف موازين شرع و مغاير اصول ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد».

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد طی ماه‌های اخير باعث رويارويی جناح‌های مختلف درون حاکميت جمهوری اسلامی شده است و با رأی شورای نگهبان بايد مشخص نیست که آيا مجلس بارديگر به اين مصوبه رأی خواهد داد يا نه.

مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد باعث بروز تنش‌هايی بين گروه‌های اصولگرای طرفدار جمهوری اسلامی شد. تصويب اين طرح باعث شد تا آنچه که گروه‌های «دانشجويی» خوانده شده‌اند با تجمع در مقابل مجلس شعارهايی عليه مجلس و علی لاريجانی سر دهند.

مجلس در کمتر از ۴۸ ساعت از تجمع در مقابل اين نهاد قانونگذاری، «فوريت» طرح ديگری را تصويب کرد که به مثابه پس گرفتن رأی قبلی خود محسوب می‌شود.

مصوبه روز چهارشنبه مرحله تازه‌ای از ماه‌ها اختلاف و درگيری بر سر اداره دانشگاه آزاد اسلامی بين شورای عالی انقلاب فرهنگی و هواداران دولت محمود احمدی‌نژاد با اعضای هيئت مؤسس بزرگترين دانشگاه غير دولتی در ايران است

تصويب فوريت اين طرح که به مثابه بررسی مجدد مصوبه روز يکشنبه مجلس است، با تنش‌هايی در صحن علنی مجلس همراه بود.

مجلس روز يکشنبه طرح «حمايت از تأسيس و تقويت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غيردولتی» را تصويب کرد که بر اساس آن اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد مجاز شناخته نشد.

جناح طرفدار محمود احمدی‌نژاد در مجلس می‌گويد که به دليل اظهارات آيت‌الله خامنه‌ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس حق ورود به نقض تصميم‌گيری‌های اين شورا را ندارد.

در همين زمينه هفته گذشته شعبه ۲۹ دادگاه عمومی حقوقی «مجتمع قضايی شهيد بهشتی تهران» دستور توقف اجرای اساسنامه تازه دانشگاه آزاد، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرد. اما به دنبال در خواست غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، صادق لاريجانی رئيس قوه قضاييه، دستور بررسی مجدد اين پرونده را صادر کرده است.

به نظر می‌رسد فشارهای گروه‌های نزديک به دولت محمود احمدی‌نژاد باعث شده است تا مجلس با تصويب «فوريت» طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد را تصويب کند و قوه قضائيه رد مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را مورد بررسی مجدد قرار دهد. و اينک با رد مصوبه مجلس در شورای نگهبان مشخص نيست آيا نمايندگان مجلس حاضرند بر مصوبه قبلی خود پافشاری کنند.

در صورت رأی مجدد مجلس به اين مصوبه، اين طرح برای تصميم‌گيری نهايی می‌بايست به مجمع تشخيص مصلحت ارسال شود.
XS
SM
MD
LG