لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

حمله انتحاری به یک پایگاه ارتش در بغداد دهها کشته برجای گذاشت


گزارش های رسیده از عراق حاکی است که در جریان یک حمله انتحاری به صفوف متقاضیان پیوستن به ارتش در بغداد در روز سه شنبه دستکم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دست کم سه تن از کشته‌شدگان و هشت تن از زخمی ها از سربازان این پایگاه بوده‌اند.

گزارش ها می افزاید که این حمله در مقابل یک پایگاه ارتش عراق در مرکز شهر بغداد رخ داد. ساختمان محل انفجار، وزارتخانه پیشین دفاع عراق است که از زمان استقرار لشکر ۱۱ ارتش عراق در آن، هر هفته ۲۵۰ سرباز جدید به آن وارد می‌شوند.

خبرنگاران حاضر در محل انفجار، صحنه های دلخراشی از جاری شدن خون و پراکنده بودن اجساد کشته‌شدگان در محوطه‌ای وسیع را گزارش کرده اند.

صالح عزیز، یکی از افراد جویای کار در ارتش عراق که در این حمله انتحاری مجروح شد، در بستر خود در یکی از بیمارستان های بغداد، به خبرگزاری رویتر گفت که شاهد انفجار در بامداد امروز بوده است.

صالح عزیز گفت: در منطقه «المیدان» ایستاده بودیم و ارتش و افسران ما را برای استخدام نام نویسی می کردند که بمب منفجر شد.

بر اساس گزارش ها، با هجوم خانواده‌های کشته‌شدگان به محل، سربازان محوطه را بسته و بالگردهای ارتش به گشت‌زنی بر فراز این پایگاه پرداختند.

یکی از منابع ارتش عراق که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت که عاملان حملات انتحاری احتمالاً دو نفر بوده‌اند و این از مشخصه‌های حملات گروه القاعده است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای نظامی و امنیتی عراق با توجه به نزدیک شدن تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، در حال افزایش سربازگیری هستند.

بر اساس یک توافق امنیتی میان بغداد و واشینگتن، قرار است تا پایان ماه اوت همه نیروهای آمریکایی به‌جز ۵۰ هزار نفر از آنان از عراق خارج شوند.

در پی اعلام این طرح، مخالفان دولت عراق طی هفته‌های اخیر بر تعداد و شدت حملات خود افزوده‌اند. هدف بیشتر این حملات نیروهای ارتش، پلیس و دیگر نهادهای امنیتی عراق بوده‌است ولی صدها تن از غیر نظامیان نیز در انفجارهای مختلف جان باخته‌اند.

مقام‌های عراقی و آمریکایی می‌گویند قصد شورشیان از افزایش حملات، بهره‌برداری از تنش‌های سیاسی تازه است که در پی گفت‌وگوهای ناکام برای تشکیل ائتلاف دولت ایجاد شده‌است.

در انتخابات هفتم ماه مارس هیچ جناحی به پیروزی قطعی دست نیافت و گروه‌های اصلی شیعه از یک‌سو و جناح مورد حمایت سنیان از سوی دیگر هنوز موفق به رسیدن به توافق بر سر یک دولت ائتلافی نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG