لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

مهدی کروبی: اصولگرایان دچار اختلافات شدیدی شده اند


مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رييس مجلس ششم،
مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رييس مجلس ششم،
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، گفته است که «تنگ نظری» اصولگرايان باعث شده است حتی در درون جريان خود صداهای «مخالف» را تحمل نکنند و اکنون «دچار اختلافات شديدی» شده اند.

اظهارات ‌مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رييس مجلس ششم، که در ديدار با جمعی از جوانان اصلاح طلب بیان شده است روز سه شنبه از سوی سایت های نزدیک به مخالفان منتشر شده است.

مهدی کروبی در اين ديدار درباره وجود اختلاف میان اصولگرايان گفته است: «همين کسانی که دروغ آفرينی می کنند، اکنون در ميان خود دچار اختلافات شديدی شده اند و آن قدر تنگ نظری دارند که نمی توانند حتی صدای مخالفی را در ميان خودشان تحمل کنند».

مهدی کروبی تصريح کرده است که اصولگرايان برای «سرپوش گذاشتن» بر اختلافات درونی خود به ديگران تهمت می زنند و اظهارات احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، درباره اعطای يک ميليارد دلار به رهبران مخالفان دولت از سوی آمريکا را نمونه ای از اين «تهمت» ها ارزيابی کرده است.

مهدی کروبی گفته است: «ماجرای کذب و زشت يک ميليارد دلار! آقای جنتی را ديديم که چگونه دچار اختلافات داخلی شدند و در همان طيف به دليل اين تهمت و افترا ، جنتی را سرزنش کردند».

احمد جنتی روز ششم مردادماه در مسجد جمکران قم گفته بود که آمريکا از طريق سعودی‌ها يک ميليارد دلار به سران مخالفان دولت داده‌است تا نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کند. اين سخنان واکنش های گسترده ای در بين جناح‌های مختلف در پی داشت.

دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين واکنش ها و صف بندی ها بر سر اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر رييس جمهوری ايران، درباره «مکتب ايرانی» را دليلی بر تشديد اين اختلافات دانسته است.

مهدی کروبی گفته است: «آيا همين مسائل اخير که از سوی مشايی و احمدی نژاد مطرح شده و صف بندی جديدی را ميان آنان ايجاد نموده است، گواه همين اختلافات و عدم انسجام نيست؟!»

اسفنديار رحيم مشايی در مراسم پايانی گردهمايی ايرانيان مقيم خارج از کشور در تهران روز ۱۴ مردادماه گفته بود: جمهوری اسلامی بايد از اين پس «مکتب ايران» را به دنيا معرفی کند و «اگر ايرانيان نبودند، اسلام در توهم ناشی از ناسيوناليسم عربی مدفون می‌شد».

«اختلافی بين سران جنبش وجود ندارد»

مهدی کروبی در بخش ديگری از سخنان خود «وجود» اختلاف در بين رهبران مخالفان در ايران را رد کرده است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفته است: «اختلافی وجود ندارد حتی برعکس، در اين دوران سخت و دشوار تلاش می کنيم تا با همدلی و همراهی امور را پيش ببريم و در کنار مردم باشيم. متاسفانه اين سايت ها هر روز يک خبر را به دروغ جعل و منتشر می کنند گويی حرفه و تخصص آنان دروغ گويی و دروغ آفرينی شده است.»

پيش تر وب سايت های نزديک به دولت دهم و از جمله سایت روزنامه جوان از بروز اختلاف بین محمد خاتمی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده بودند.

مهدی کروبی همچنین گفته است که «جنبش مردمی ايران » منحصر به يک فرد و يک رسانه و يک گروه نيست.

رييس مجلس ششم افزوده است: «بايد توجه داشته باشيد که همه مردم با گرايش ها و سلايق مختلف در اين حرکت سهيم اند. لذا بايد هوشيار بود و از ايجاد تفرقه جلوگيری کرد. بايد با تحمل يکديگر و احترام به سليقه ها و گرايش های مختلف در جهت به تحقق رسيدن آرمان های اين حرکت اصلاحی آغاز شده در کشور، کمک کرد».

«نظام دچار انحراف شده است»

مهدی کروبی در بخش ديگری از اظهارات خود تاکيد کرد: «در همين وقايع اخير قم مشاهده کرديد که چه اتفاقی افتاد، نه تنها به خانه مراجع حمله شد که وقاحت را به آنجا رساندند که در شهر مقدس قم به نوه امام، حاج حسن آقا، نيز با بدترين الفاظ توهين کردند. اقايان حرمت هيچ چيز را نگه نمی دارند، نه حرمت مراجع، نه حرمت بيت امام! تمامی اين اتفاق ها نشان می دهد که نظام دچار انحراف شده است و تنها خواسته ما نيز بازگشت به مسير اصلی نظام که همان خواستگاه قاطبه ی مردم ايران است.»

مهدی کروبی با مقايسه نحوه برخورد با مخالفان در دوران محمدرضا شاه و در شرايط کنونی تاکيد کرده است در آن دوران «حرمت» انسان محترم شمرده می شده است.

رييس مجلس ششم گفته است: «در گذشته با وجود تمام بدی ها و زشتی ها که رژيم فاسد شاهنشاهی با خود داشت ولی حرمت انسان ها نگه داشته می شد اما اکنون در تعجبم که آقايون تازه به دوران رسيده چه می کنند و به کجا می خواهند بروند؟ در واقع با اين اعمال آبروی حاکميت را می برند. متوجه نيستند که هر کاری چارچوب خودش را دارد و اگر می خواهيد کدخدايی نيز بکنيد نخست بايد رعيت پروری را ياد بگيرد».
XS
SM
MD
LG