لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

سخنان احمدی‌نژاد درباره جایگاه مجلس با واکنش نمایندگان و رئیس مجلس روبه‌رو شد


به دنبال سخنان محمود احمدی‌نژاد در این باره که «دیگر مجلس در رأس امور نیست»، علی لاریجانی، رئیس مجلس این گونه سخنان را «غیرواقعی» خواند و چند تن دیگر از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس نیز، رئیس دولت را به تحریف اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و تضعیف مجلس متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد مبنی بر این که دوره «در رأس امور بودن» مجلس سپری شده، گفته است: «این حرف واقعی نیست، زیرا نظام وقتی پارلمانی است که رئیس‌جمهور از درون پارلمان بیرون بیاید. اما در کشور ما نظام دو رکن دارد و این سخن امام مهم است و معنای آن این است که مردم وکلایی را انتخاب می‌کنند که نگاه‌بانی کنند تا دولت از مسیر درست خارج نشود و به حقوق مردم تعدی نکند ».

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه ایران با بیان اینکه قوه مجریه «بالاترین قوه کشور» است، گفته بود، دوره‌ای که مجلس در رأس امور بود، سپری شده است.

رئیس دولت دهم در این گفت‌وگو که متن کامل آن در شماره روز یکشنبه روزنامه ایران منتشر شده، در این باره گفته بود: «قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند».

این در حالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش «نگاهبانی» مجلس، رئیس دولت را تلویحاً‌ طرح مسائل و نظریه‌پردازی‌های «فرعی» متهم کرده و گفته است: «البته این نظریه‌پردازی‌ها پایه‌های قوی ندارد و اگر هم ما آنها را مطرح می‌کنیم به مصلحت نیست».

علی لاریجانی همچنین با اشاره به جمله معروف بنیانگذار جمهوری اسلامی افزوده است: «امام اگر می‌گفت مجلس در رأس امور است، برای این بود که در ایران دیکتاتوری ایجاد نشود».

از سوی دیگر داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره جایگاه مجلس، رئیس دولت و اطرافیان وی را به تلاش برای تحریف اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی متهم کرده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی پارلمان‌نیوز این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با رد نظر رئیس دولت در این باره که جمله معروف آیت‌الله خمینی در مورد «در رأس امور بودن مجلس» مربوط به دوره‌ای خاص بوده، گفته است:‌« امام خمینی هم این جمله را برای یک مقطع خاص نفرموده‌اند بلکه قطعیت داشته است که مجلس در رأس همه امور است».

آقای قنبری همچنین همچنین افزوده است: «جمهوری اسلامی که احمدی‌نژاد از آن حرف می‌زند یک جمهوری اسلامی دیگر است و با آنچه در اندیشه امام خمینی بود متفاوت است، نه نشانی از اسلامیت دارد نه نشانی از جمهوریت و مطمئنا مردم به این نوع اندیشه آری نگفتند بلکه آنچه مردم میخواهند جموری اسلامی زمان امام است و توجه به قانون اساسی که تدوین شد».

همچنین علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس نیز محمود احمدی‌نژاد را به تلاش برای تخریب مجلس متهم کرده و تأکید کرده است، «اکنون نیز مجلس در رأس امور است و قدرت دارد».

این نماینده اصولگرای منتقد دولت در این باره گفته است: «استدلال احمدی‌نژاد از اینکه مجلس در رأس امور نیست، اصلاً درست نیست چرا که فرموده امام راحل مبنی بر اینکه مجلس در رأس امور است به این دلیل نبوده که نخست‌وزیر از طریق مجلس انتخاب می‌شد و حال که رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود مجلس دیگر قدرتی ندارد».

علی مطهری با تأکید بر قدرت مجلس در مقابل رئیس جمهور افزوده است: «اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است و می‌تواند از طریق مطرح کردن سؤال از رئیس جمهور، استیضاح وی و تصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس جمهور را از قدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در رأس امور است».

قدرت‌الله علیخانی، از اعضای فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز در انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره جایگاه مجلس گفته است: «این جمله امام که مجلس در رأس امور است در تاریخ می‌درخشد و هیچ کس قادر نیست آن را حذف کند».

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اختیارات مجلس در عزل وزرا و رئیس جمهور افزوده است: «کسی که با این جمله امام مخالف است، نه به قانون اساسی اشراف دارد و نه حدود اختیارات قوا را در اختیار دارد و چنین کسی نه به دموکراسی پایبند است و نه به مردم سالاری و تصمیم فردی را به خرد جمعی ترجیح می‌دهد».

در این میان داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تنش‌های اخیر میان دولت و مجلس گفته است: «اگر مجلس زمانی که رئیس‌جمهور از اجرای قوانین سر باز می‌زد، واکنش درستی داشت امروز این سخنان محیرالعقول درباره مجلس از زبان ایشان شنیده نمی‌شد».

وی همچنین افزوده است: «مجلس قدرت خود را با مماشات با رییس جمهور از داست داده است، این اولین بار نیست که احمدی‌نژاد برای تضعیف مجلس تلاش می کند وقتی حرف‌های امام را تفسیر به رأی می‌کنند در واقع به دنبال تحریف اندیشه‌های امام هستند و به نفع خود آن را به خورد مردم می‌دهند».
XS
SM
MD
LG