لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

«تحريم ها باعث ترديد بانک های ترکيه در معامله با ايران شده است»


علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه
علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه
ترکیه اعلام کرد، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی موجب شده است که بانک‌های این کشور در انجام معاملات خود با ایران دچار تردید شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه از تاثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بر روابط بانک‌های ترک با ایران خبر داده است.

وی که در جمع خبرنگاران در واشینگتن سخن می‌گفت، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه نهادها و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، اظهار داشته است، دولت ترکیه تصمیم‌گیری درباره معامله با ایران را به خود بانک‌های این کشور محول کرده است.

علی باباجان در این باره گفته است:‌ «برخی از بانک‌های ترکیه در این زمینه با تردید عمل می کنند، برخی هم به معاملات خود ادامه می‌دهند و برخی دیگر نیز معاملات خود را متوقف کرده، تا در این باره تصمیم بگیرند.»

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

افزون بر تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز هر کدام محدویت‌های یک‌جانبه‌ تازه‌ای در مراودات تجاری خود با ایران در نظر گرفته‌اند.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، ممنوعیت فروش تجهیزات و کالاهای دارای کاربرد دوگانه و نیز محدویت‌های بانکی و بیمه‌ای از جمله مواردی است که در تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گنجانده شده است.

در این میان دولت ایالات متحده آمریکا با فرستادن نمایندگان خود به کشورهای مختلف طرف، تلاش کرده است، این کشورها را برای اجرای کامل تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی متقاعد سازد.

در همین راستا استوارت لوی، که وظیفه هماهنگ ساختن تحریم‌ها علیه ایران را در وزارت خزانه‌داری آمریکا بر عهده دارد،‌ در هفته جاری به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان سفر کرده است، تا با مقام‌های سیاسی و اقتصادی این کشورها درباره تحریم‌ها علیه ایران رایزنی کند.

این در حالی است که علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه، در عین حال اظهار داشته است،‌ که انتظار دارد، حجم مبادلات میان ترکیه و ایران افزایش یابد.

وی همچنین با بیان این که تحریم‌های بین‌المللی به اقتصاد ایران ضربه زده است، گفته است، اما در این باره اظهار تردید کرده است که این تحریم‌ها بتواند جمهوری اسلامی را به توقف برنامه اتمی‌اش وادارد.

ترکیه که به همراه برزیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران رای منفی داده است، اعمال تحریم‌ها علیه کشور همسایه خود را را اقدامی «غیرموثر» و برای اقتصاد ترکیه زیانبار توصیف کرده است.

به گفته علی باباجان میزان صادرات ترکیه به حجم صادرات ترکیه به ایران تقریباً برابر با میزان صادرات این کشور به ایالات متحده آمریکا است.
XS
SM
MD
LG