لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

کلینتون به هیئت ایرانی: آمریکا همچنان به پیشنهاد همکاری با ایران پایبند است


هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده، روز جمعه به هیات ایرانی شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی منامه گفت امیدوار است تهران با «حسن نیت» با گروه ۱+۵ درباره برنامه‌ هسته‌ای خود به گفت‌وگو بنشیند. وی همچنین تاکید کرد پیشنهاد باراک اوباما برای همکاری با ایران همچنان به قوت خود باقی است.

امسال در کنفرانس امنیتی منامه هیات ایرانی به سرپرستی منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران ، شرکت کرده است.

هیلاری کلینتون خطاب به هیات ایرانی گفت: «ما امیدواریم که شما هم مانند ما با حسن نیت در این گفت‌وگوها حاضر شوید و در مورد برنامه هسته‌ای خود آماده همکاری سازنده شوید.»

گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ سرانجام پس از بیش از یک سال وقفه، روز دوشنبه در شهر ژنو از سر گرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه گفت: «هفته آینده در ژنو، گروه ۱+۵ با نماینده کشور شما دیدار می‌کند؛ نخستین دیدار از اکتبر سال گذشته.»

هیلاری کلینتون خطاب به هیات ایرانی افزود: «خرسندم که این فرصت برای دولت شما و من پیدا شده که در اینجا با نمایندگان دیگر کشورها جمع شویم تا درباره نگرانی‌ها و منافع مشترک گفت‌وگو کنیم.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به نخستین پیام نوروزی باراک اوباما، گفت: «نزدیک به دو سال پیش، رئیس جمهور اوباما، به دولت شما پیشنهاد صادقانه‌ای برای گفت‌وگو داد. ما هنوز به این پیشنهاد پایبند هستیم.»

هیلاری کلینتون افزود: «ما همچنان به این پیشنهاد همکاری توام با احترام به حق حاکمیت‌ شما و با نظرداشت منافع شما، پایبند هستیم؛ اما در عین حال تعهد سفت و سختی برای حفظ امنیت جهانی و پاسداری از منافع دنیا در یک خلیج فارس آرام و مرفه داریم.»

وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» خطاب به هیات ایرانی گفت که تهران باید «تمام و کمال نگرانی‌های جهانی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را مورد توجه قرار دهد.»

هیلاری کلینتون تصریح کرد: «ما از شما می‌خواهیم که برای مردم خود، منافعتان و امنیت مشترک، دست به این انتخاب بزنید. ما از شما می‌خواهیم اعتماد را به جامعه جهانی بازگردانید و به تعهداتتان عمل کنید.»

کنفرانس امنیتی منامه از سوی موسسه مطالعات استراتژیک لندن برگزار می‌شود و در آن نخست‌وزیران، وزیران دفاع و خارجه، مقام‌های امنیتی و شماری از رئیسان شرکت‌های خصوصی شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، منوچهر متکی هم قرار است روز شنبه سخنرانی کند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که وب‌سایت‌ویکی لیکس، هزاران اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا را در اینترنت منتشر کرده است.

در بخشی از این اسناد، سفیران ایالات متحده در خاورمیانه برای واشینگتن گزارش کرده‌اند که برخی کشورهای عرب خلیج فارس خواهان حمله آمریکا به ایران هستند. برپایه این اسناد از جمله پادشاه عربستان سعودی و پادشاه بحرین، میزبان کنفرانس، خواهان حمله نظامی آمریکا به ایران شده بودند.
XS
SM
MD
LG