لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

دانشجوی محروم از تحصیل، همچنان در اعتصاب غذا


آرش صادقی
آرش صادقی
از پشت دیوارهای اوین خبر می‌رسد که آرش صادقی، از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، همچنان در اعتصاب غذاست.

خبرهای دریافتی از تهران حاکی از آن است که این فعال دانشجویی که در سلول انفرادی زندانی است از ۱۹ آذر دست از خوردن غذا کشیده است، اعتصابی در اعتراض به رفتار بد ماموران امنیتی با او پس از انتشار نامه‌ای به مناسبت روز دانشجو در ۱۶ آذرماه گذشته.

بنا بر برخی گزارش‌ها، آرش صادقی پس از انتشار این نامه تحت بازجویی‌های مداوم قرار گرفته و در جریان این بازجویی‌ها دو دنده‌اش شکسته است.

او در این نامه خطاب به همکلاسی‌های خود نوشته بود: «ما محاربیم، ما ضد انقلابیم، اگر بگوييم در انتخابات همه ايراني‌ها حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارند، فارغ از هر تفکری، هر مذهب و اندیشه‌ای ما محاربیم، ما ضد انقلابیم.»

او در این نامه همچنین به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده و نوشته بود: «نمی‌دانم چرا برادران بازجو علاقه فراوانی دارند نشان دهند این سازمان در بین دانشجویان طرفداران زیادی دارد، اتهامي كه هيچ گونه تعريف حقوقي و قانوني ندارد.»

آرش صادقی در زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته عضو ستاد ۸۸ بوده و همچنین در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه فعالیت می‌کرد. او ابتدا در ۱۸ تیر ۸۸ بازداشت و ۵۳ روز را در بند ۲ الف سپاه سپری کرده و سپس با قرار کفالت آزاد شد.

اما بار دیگر در دی‌ماه ۸۸ و در زمان رخدادهای روز عاشورای آن سال بازداشت و دو هفته بعد به قید وثیقه‌ای صد میلیون تومانی آزاد شد. اما بار دیگر پس از برگزاری دادگاه، فک قرار شد و دوباره بازداشت و این بار با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آرش صادقی در دورانی که بیرون از زندان بود در گفت‌وگو با وب‌سایت روزآن‌لاین از نحوه بازجویی‌اش سخن گفته و اعلام کرده بود که در دوران بازداشت دو بار کتفش در رفته و دندانش شکسته است. او با این همه اضافه کرده بود که بدترین آزار بدنی برای او کندن موی دست و صورت و سینه‌اش در طول بازجویی بوده است.

در زمانی که این فعال دانشجویی به قید وثیقه آزاد بود، نیروهای امنیتی نیمه شب ۱۹ آبان به منزل خانواده او می‌روند که در پی این حمله، مادر وی دچار حمله قلبی شده و چند روز بعد در بیمارستان درگذشت.

آرش صادقی در مصاحبه با روزآن‌لاین که پس ازاین اتفاق انجام شده بود گفت که خانواده‌اش وی را مسبب مرگ مادر می‌دانند و زندگی بیرون از زندان نیز برایش تبدیل به جهنم شده...

اما زندگی بیرون از زندان برای آرش صادقی دیری نپایید. ۱۴ آذرماه، این دانشجوی محروم از تحصیل از سوی دادسرای ۲ اوین احضاریه‌ای دریافت کرد و پس از مراجعه به این شعبه بازداشت شد. او از سوی دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و همچنین تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر وی را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و به اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

حال آرش صادقی در یک سلول انفرادی از ۱۹ آذرماه گذشته اعتصاب غذا کرده است، اعتصابی که بنا بر گزارش‌ها وضعیت جسمانی او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

پیشتر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به اعتصاب غذاکنندگان اوین که آرش صادقی نیز یکی از آنها بود خواستار پایان این اعتصاب شده بودند. چهار فعال دیگر دست از اعتصاب غذا کشیدند و آرش صادقی همچنان به آن ادامه می‌دهد، اعتصابی که آن طور که گزارش‌ها حکایت می‌کنند دو فعال دانشجویی دیگر، بهاره هدایت و مهدیه گلرو، نیز اکنون به آن پیوسته‌اند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG