لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

نیویورک تایمز: اسرائیل و آمریکا استاکس نت را علیه تاسیسات اتمی ایران طراحی کرده اند


روزنامه آمریکایی «نيويورک تايمز» روز يکشنبه گزارش داد که تاخير بوجود آمده در برنامه هسته ای ايران، نتيجه آزمايش مشترک اسرائيلی- آمريکايی است زيرا بد افزار «استاکس نت»، که به روند غنی سازی اورانيوم در ايران ضربه زده است، ابتدا در کوره هسته ای ديمونای اسرائيل آزمايش شده بود.

به گزارش این روزنامه، کوره هسته ای ديمونا به مدت دو سال به «آزمايشگاهی» برای اطمينان از کار کردن بد افزار استاکس نت تبديل شده بود.

نيويورک تايمز به نقل از کسانی که آنها را مقامات امنيتی و کارشناسان اطلاعاتی معرفی کرد ولی نامشان را نبرده است، نوشت: اسرائيل در تاسيسات ديمونا، سانتريفوژهای مشابه با دستگاه های گريز از مرکز ايران را که در تاسيسات غنی سازی نطنز نصب شده است، توليد کرده بود.

بر اساس این گزارش، اسرائيل و آمريکا بد افزار مخرب استاکس نت را بر روی اين سانتريفيوژهای مشابه آزمايش کردند.

يک «کارشناس اطلاعات هسته ای» آمريکايی به نيويورک تايمز گفته است دليل اين که کرم رايانه ای استاکس نت، موثر واقع شد، نتيجه موفق آزمايش ها بر روی همان نوع سانتريفوژها بود.

اين روزنامه افزود: «هر چند اسرائيل و آمريکا در باره کوره ديمونای محصور با سيم های خاردار (در صحرای نگب در جنوب اين کشور) هيچ گاه سخنی نمی گويند، اما پس از تلاش هايی که ابتدا در آمريکا صورت گرفته بود، طرح مشترک آزمايش ها در ديمونا عملی شد.»

گزارش نيويورک تايمز گمانه زنی ها در مورد دست داشتن مشترک اسرائيل و آمريکا در انتقال ويروس کامپيوتری استاکس نت به تاسيسات هسته ای ايران را تقويت می کند.

از چند ماه پيش که خبر اثرگذاری اين کرم رايانه ای در تاسيسات اتمی ايران منتشر شده است، انگشت اتهام در قريب به اتفاق گزارش های جهانی، متوجه موساد اسرائيل و نيز آمريکا بوده است.

به نوشته نيويورک تايمز، اين بد افزار اثر ويرانگری داشته و حتی اگر همه سانتريفوژها را از کار نينداخته باشد اما دستکم يک پنجم از آنها را نابود کرده است.

کارشناسان اطلاعاتی و هسته ای به نيويورک تايمز گفتند که به دليل آزمايش های صورت گرفته، اثر ويروس بسيار قوی تر از ميزانی بود که می شد تصور کرد.

این گزارش می افزاید: در سال ۲۰۰۸، کمپانی آلمانی زيمنس با آزمايشگاه های ملی هسته ای در آيداهوی آمريکا به همکاری پرداخت تا نقاط ضعف کامپيوترهای صنعتی که زيمنس در سراسر جهان می فروشد و در برنامه هسته ای ايران نيز کاربرد دارد، تعيين شود.

مسئولان زيمنس در واکنش به درخواست نيويورک تايمز برای اظهار نظر در زمينه گزارشی که خبرنگاران اين روزنامه در حال تهيه آن بودند، گفته اند که همکاری کارشناسان اين کمپانی با آمريکايی ها در آيداهو، برای شناسايی نقاط ضعف در کامپيوترهای آمريکايی، در صورت وقوع حمله سايبری گسترده بوده است.

اما به نوشته نيويورک تايمز، اين همکاری در آيداهو، کارشناسان هسته ای را با نقاط ضعف رايانه های زيمنس آشنا کرد، و پس از يک سال کار در اين مرکز بود که روند تخريب کار سانتريفيوژهای ايران آغاز شد.

ويروس استاکس نت دو کار را انجام می دهد؛ يک- دادن فرمان به سانتريفوژ است که از نظم کار خود خارج شده و به صورت «وحشيانه» عمل کند و از کنترل خارج شود؛ و دوم- روال کار عملياتی در تاسيسات هسته ای ايرانی را ثبت و مستند کند ولی در گزارش خود به مديريت ايرانی تاسيسات ظاهرا چنين نشان دهد که نحوه کار کاملا درست و عادی بوده است در حالی که عملا سانتريفوژها پريشان شده و با شتاب بسيار شکسته می شدند.

نيويورک تايمز ادعا کرده است که در کنار همکاری آلمانی ها با اسرائيل و آمريکا، بريتانيايی ها نيز سهمی در اين تلاش مخرب عليه ايران داشته اند.

به نوشته اين روزنامه، جرج بوش، اندکی پيش از ترک کاخ سفيد، فرمان آغاز طرح عملياتی مخفی را برای ضربه زدن به تاسيسات نطنز صادر کرد، و باراک اوباما پس از برنده شدن در انتخابات و حتی قبل از آن که عملا به کاخ سفيد برسد، از سوی کارشناسان اطلاعاتی آمريکا در جريان ماجرا قرار گرفت.

نيويورک تايمز نوشت عواملی که بد افزار استاکس نت را به هدف منتقل کردند، مراقب بودند که دقيق عمل کند.

برای مثال، بخشی از کد ويروس به گونه ای طراحی شده بود که به ۹۸۴ سانتريفوژ همزمان دستور عمل بدهد. هنگامی که ناظران آژانس بين المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۹ از نطنز بازديد کردند، پی بردند که ايرانی ها همان ۹۸۴ سانتريفوژ مورد نظر را بيرون برده اند در حالی که چند ماه قبل از آن، همين سانتريفوژها در زمان بازديد پيشين ناظران، کار می کردند.

با این حال، نيويورک تايمز نوشته است: يک مجهول مهم ماجراها اين است که اسرائيل چگونه موفق شد که خود سانتريفوژهای نسل اول (پی يک) را که ايران از آن برخوردار است، به دست آورد و از روی آن سانتريفوژهای ديگر را برای آزمايش بسازد.

مئير داگان، که ده روز پيش رياست موساد اسرائيل را پس از هشت سال بودن در اين مقام به تامير پاردو سپرد، تاکيد کرد که ايران دست کم تا سال ۲۰۱۵ به سلاح هسته ای دسترسی نمی يابد؛ همين ارزيابی از سوی هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز تکرار شد.

آقای داگان گفته بود که دليل تاخير در تحقق هدف ايران، مشکلات فنی، تحريم ها و مسايل ديگری است که ايران با آن روبرو شده است اما ابراز نظر کرد که تلاش حاکمان ايران برای رسيدن به هدفی که از آغاز برای خود تعيين کرده بودند، به قوت خود باقی است.

خانم کلينتون نيز گفته بود که تحريم های بين المللی موثر بوده است، و سران ايران را متهم کرد که می کوشند برای فرافکنی از مشکلات ايران، موجب ايجاد درگيری نظامی جديدی ميان اسرائيل با لبنان و فلسطينی ها شوند.

دولت های اسرائيل و آمريکا در برابر گزارش يکشنبه نيويورک تايمز سکوت کرده اند.

ايران بر استفاده صلح آميز از برنامه هسته ای خود تاکيد دارد. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ماه نوامبر وجود برخی «مشکلات» در برنامه هسته ای ايران را تاييد کرده بود.

برخی از بلند پايگان مرتبط با برنامه هسته ای ايران مدعی بودند که کارشناسان اتمی شان موفق شده اند که «اختلال ها در برخی از کامپيوترهای مراکز هسته ای را بر طرف کنند.»
XS
SM
MD
LG