لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

مدودف: نشانه‌ای از ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای توسط ایران در دست نیست


دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه
دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، می‌گوید که جامعه بین‌الملل مدرکی برای اثبات اینکه ایران در حال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمیتری مدودف روز چهارشنبه در اجلاس «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوئیس خطاب به رهبران و نمایندگان ارشد اقتصادی جهان گفت که به تازگی با رئیس جمهور ایران صحبت کرده و او را ترغیب کرده‌است تا نشان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران «صلح‌آمیز» است.

رئیس جمهور روسیه که نخستین سخنران اجلاس امسال داووس بود افزود: «جامعه بین‌الملل تا این لحظه هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران جنگ‌افزار هسته‌ای می‌سازد ندارد.»

اجلاس «مجمع اقتصاد جهانی» روز چهارشنبه با شرکت گروه بزرگی از رهبران کشورهای جهان، و مدیران و مقام‌های نهادهای اقتصادی و مدنی از روز چهارشنبه به مدت پنج روز در تفریحگاه زمستانی داووس کار خود را آغاز کرد.

این اجلاس در حالی گشایش یافت که به گزارش خبرگزاری ایلنا، برخلاف پنج سال گذشته، «از هیچ یک از مقام‌های ایرانی برای شرکت در این اجلاس، دعوت به عمل نیامده‌است.»

سخنان رئیس جمهور روسیه در حالی بیان می‌شود که یوکیا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت آژانس مطمئن نيست که ايران برنامه مخفيانه ساخت سلاح هسته ای ندارد.

در همین حال در همین روز، آویوْ کوچاوی، رئیس تازه سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل گفت که «تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و «ایران می‌تواند تا دو سال دیگر بمب اتم بسازد.»

آخرین جلسه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، که روز جمعه و شنبه در استانبول انجام شد بی‌نتیجه به پایان رسید.

در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران برای او «دلسردکننده» است و قراری برای جلسه مذاکره جدید گذاشته نشده، طرف ایرانی هم‌زمان گفت که مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت.

موضوع اعتمادسازی از طریق تبادل سوخت هسته‌ای یکی از محورهای گفت‌وگو در این مذاکرات بوده‌است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های روسیه ضمن اعلام تمایل تهران برای مذاکره مستقیم با مسکو بر سر تبادل سوخت بر مبنای بیانیه تهران، تأکید کرد که نیازی نیست آمریکا و فرانسه در پروژه تبادل سوخت حضور داشته باشند.

وی با اظهار اینکه ایران در زمینه تبادل سوخت «تنها به مسکو اعتماد دارد»، گفت که پذیرفته نشدن این پیشنهاد از سوی مسکو، نقطه ضعفی برای روسیه به شمار خواهد رفت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته‌است فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت استفاده در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف کند.

ایران با سرپیچی از این خواسته به گسترش غنی‌سازی اورانیوم و ساخت تأسیسات غنی‌سازی تازه روی آورده‌است.
XS
SM
MD
LG