لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

ایران از رونمایی چهار ماهواره جدید خبر داد


محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از ماهواره‌ها و موشک‌های ماهواره بر جمهوری اسلامی
محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از ماهواره‌ها و موشک‌های ماهواره بر جمهوری اسلامی
محمود احمدی‌نژاد در دومین سالگرد پرتاب نخستین ماهواره جمهوری اسلامی به فضا، از نمونه‌های چهار ماهواره مهندسی ساخت داخل، نمونه مهندسی یک موتور ماهواره‌بر و یک کپسول زیستی رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، ضمن رونمایی از ماهواره‌های ملی «ظفر»، «رصد ۱»، «فجر» و «آتست» از متخصصان این حوزه خواست که امسال و سال آینده را به پرتاب ماهواره‌های متعدد ایرانی به فضا اختصاص دهند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، که در گزارشی به برشماری ویژگی های هر یک از این چهار ماهواره پرداخته، می‌نویسد که ماهواره «ظفر» قابلیت عکس‌برداری به صورت رنگی را دارد و مجهز به سه دوربین است.

این خبرگزاری می‌افزاید که از جمله کاربردهای این ماهواره که ساخت دانشگاه علم و صنعت است، شناسایی ذخایر گاز و نفت، ‌معادن و همچنین جنگل‌ها است.

ایرنا می‌نویسد که ماهواره «رصد ۱»، نخستین نانو ماهواره دانشجویی تصویربرداری ایران است که توسط اساتید و دانشجویان کشور طراحی، ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته است.

«رصد ۱» ماهواره‌ای است که تاریخ پرتاب آن برای اوت ۲۰۱۰ زمان‌بندی شده بود، اما پرتاب آن تا کنون به تعویق افتاده است.

به نوشته ایرنا ماهواره «فجر»، نخستین ماهواره بومی سنجشی جمهوری اسلامی است که مأموریت مانور مداری دارد که به منظور اهداف نقشه‌بردای، مجهز به دوربین است.

احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تاریخ ۴ دی‌ماه، ماهواره «فجر» را یک «ماهواره شناسایی» معرفی کرده بود.

ماهواره شناسایی که بسته به کاربرد، «ماهواره جاسوسی» نیز نامیده می‌شود نوعی از ماهواره است که تلسکوپ‌های آن نه رو به فضا بلکه رو به زمین کار گذاشته شده و برای رصد و مشاهده اجسام در سطح زمین به کار می‌رود.

ماهواره «رصد ۱» و «فجر» در حالی در تاریخ ۱۸ بهمن رونمایی شده‌اند که آقای وحیدی پیشتر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تا پایان سال جاری این دو ماهواره را به فضا پرتاب خواهد کرد.

در نهایت ماهواره «آتست» که ساخت آن از سال ۱۳۸۶ و توسط دانشگاه امیر‌کبیر آغاز شده است، قادر به بررسی پوشش گیاهی و همچنین ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی است.

شماری از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه فن‌آوری‌های فضایی


ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته‌ مقامات جمهوری اسلامی ماهیتی «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن ماه سال ۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

جمهوری اسلامی هفت هفته بعد از این پرتاب اعلام کرد که این ماهواره با موفقیت مأموریت خود را به پایان رسانده است.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقامات ایران از پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر داد.

در همین زمینه، روز دوشنبه، محمود احمدی‌نژاد که از ارسال نخستین فضا پیمای ایرانی حامل انسان به کره ماه تا پایان سال ۲۰۱۹ خبر داده بود، از کپسول زیستی «کاوشگر ۴» رونمایی کرد.

علاوه بر این در روز دوشنبه موتور ماهواره بر «سفیر ۴» نیز به نمایش گذاشته شد که به نوشته ایرنا، در مقایسه با ماهواره بر «سفیر»، قابلیت حمل اجرام سنگین‌تر را دارد.

در یک ‌سال گذشته جمهوری اسلامی همچنین از رونمایی سه ماهواره «طلوع»، «مصباح ۲»، «نوید» دانشگاه علم و صنعت و موشک ماهواره بر «سیمرغ» خبر داده است.

فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه پرتاب ماهواره و تولید موشک ماهواره بر همواره واکنش‌های گسترده کشورهای غربی را که نگران توسعه برنامه موشکی ایران هستند، به همراه داشته است.
XS
SM
MD
LG