لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

لاوروف: امکان کاهش تحریم ها در صورت برداشتن گام های مثبت از سوی ایران


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت در صورتی که ایران در جهت رفع نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای خود «گام‌های مثبت واقعی» بردارد، امکان کاستن از تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد.

سرگئی لاوروف یک روز پس از گفت‌وگوهای خود با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در ژنو سخن می‌گفت.

وزیر خارجه روسیه گفت «قدرت‌های جهانی باید در قبال ایران رویکردی گام به گام داشته‌باشند و ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ مثبت بدهد.»

وی افزود: «در پاسخ به گام‌های مثبت واقعی ایران، ما هم لازم است اقداماتی برای تشویق آنها انجام بدهیم، ازجمله کاستن از میزان تحریم‌ها در جواب به واکنش‌های ایران.»

با تأکید ایران بر متوقف نکردن غنی‌سازی اورانیوم، مذاکرات استانبول که دومین مرحله از دور جدید گفت‌وگوها با شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی بود، عملاً به بن‌بست رسید و از آن زمان همواره زمزمه‌هایی در مورد تشدید تحریم‌های ایران در محافل دیپلماتیک غرب به گوش رسیده‌است.

اما سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه در ژنو افزود: «در جریان دیدارهایم با خانم اشتون و وزیر خارجه ایران، البته درخصوص نیاز به ادامه دادن هرچه سریع‌تر به مذاکرات، هم صحبت کردیم.»

آقای لاوروف در ادامه گفت: «آخرین دور مذاکرات که ماه ژانویه در استانبول انجام شد نشان داد که برای رسیدن به اهداف مشترک به رویکردهایی با جزئیات بیشتر نیاز داریم.» به گفته وزیر خارجه روسیه، این رویکردها «تضمینی صد در صدی برای جلوگیری از گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای» به‌دست خواهد داد.

وی افزود: « ایرانی ها به ما اطمینان دادند که آماده بحث در زمینه تمامی مسائل هستند. اکنون مسئله‌ای که مطرح است موضوع بسترسازی برای دور بعدی مذاکرات است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارند،‌ متوقف سازد.

پیش از این وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجم فوریه، در کنفرانس امنیتی مونیخ، یک بار دیگر اعلام کرده‌بود که کشورش با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه هسته‌ای مخالف است و تشدید تحریم‌ها را فراتر از توافق‌های صورت گرفته توسط جامعه‌ جهانی می‌داند.

حل مشکل نیروگاه بوشهر سه ماه زمان می‌برد

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش در ژنو افزود که مشکل پیش آمده در رآکتور هسته‌ای بوشهر «کاملاً یک مشکل فنی» است و انتظار می‌رود این مشکل ظرف سه ماه حل شود.

در حالی که کارشناسان نزدیک به مسائل نیروگاه هسته‌ای بوشهر روز دوشنبه گفتند که علت اقدام مسئولان ایرانی در خارج کردن سوخت از قلب رآکتور بوشهر به احتمال زیاد ناشی از «شکسته شدن یک پمپ» بوده‌است، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه به رویترز گفت که ایران هنوز سوخت را از این نیروگاه خارج نکرده‌است.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت که سوخت راکتور اتمی نیروگاه بوشهر به درخواست روسیه تخلیه شده‌است.

به گزارش رویترز، کارشناسان مستقل و آگاه از مسائل این نیروگاه که به خاطر حساس بودن موضوع نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز دوشنبه گفتند که «پمپ این نیروگاه از کار افتاده‌است به طوری که قطعات فلز هم‌اینک در سراسر سیستم اصلی خنک‌سازی نیروگاه در گردش است.»
XS
SM
MD
LG