لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

دوروتی پروز، خبرنگار الجزیره، پیدا شد؛ «پرواز از ایران به قطر»


دوروتی پروز، خبرنگار آمریکایی-کانادایی-ایرانی شبکه الجزیره
دوروتی پروز، خبرنگار آمریکایی-کانادایی-ایرانی شبکه الجزیره
شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه گزارش داد که دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار ايرانی‌تبار این شبکه خبری، که پس از سفر خود به سوریه ناپدید شده‌ بود هم‌اینک آزاد است و از ایران به دوحه قطر پرواز کرده‌ است.

سفارت سوریه در واشینگتن در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که دوروتی پروز پس از ورود به فرودگاه دمشق با گذرنامه ایرانی که تاریخ انقضای آن گذشته بود، همراه کنسول ایران در دمشق به تهران فرستاده شده‌ است.

بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت خبری الجزیره روز چهارشنبه در مورد خانم دوروتی پروز نوشت: «شبکه الجزیره تأیید می‌کند که او در امن و امان است و در سلامت به‌سر می‌برد.»

تاد بارکِر، نامزد خانم پروز، نیز در مطلب کوتاهی بر روی صفحه فیس‌بوک خود در مورد دوروتی پروز نوشت: «او صحیح و سالم در دوحه است و به زودی به ونکوور [در کانادا] می‌آید.»

دوروتی پروز نهم ارديبهشت‌ماه سال جاری برای تهيه گزارش از ناآرامی‌های سوريه از دوحه در قطر راهی دمشق شد و پس از آن ديگر، کسی از او اطلاعی در دست نداشت تا اين که هفته پيش شبکه الجزيره از قول مقامات سوری اعلام کرد که دوروتی پروز به جمهوری اسلامی تحويل داده شده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوی اسلامی روز سه‌شنبه از پاسخ صریح به پرسش مربوط به محل نگهداری دوروتی پَروَز، خبرنگار ایرانی تلویزیون الجزیره، خودداری کرد.

رامین مهمان‌پرست تنها گفت که ظاهراً این خبرنگار گذرنامه آمریکایی و کانادایی هم دارد، اما ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد. او افزود که ایران در حال پی‌گیری مسئله است.

آقای مهمان‌پرست در ادامه اظهارات خود اشاره کرد که «به دليل تخلفات صورت گرفته [توسط خانم پروز] از کاری که وی قصد داشته به صورت پنهانی انجام دهد، ممانعت شده است».

دانيل پروز، برادر دوروتی، که در آمريکا به سر می‌برد پيشتر در گفت‌وگو با راديوفردا گفته بود که آنها هم خبری از دوروتی ندارند و دولت ايران به طور رسمی اخبار مربوط به خواهرش را تاييد نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG