لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

«عربستان در تلاش برای پر کردن خلاء نفت خام ايران در بازار هند»


خبرگزاری «بلومبرگ» از قول دو منبع مطلع از مذاکرات اخير بين عربستان سعودی و شرکت های انرژی در هند می نويسد که عربستان در تلاش است تا از بروز اختلافات و مشکلات اخير در پرداخت نفت صادراتی ايران به هند بهره برداری کرده و حجم بيشتری از نفت خام را به هند صادر کند.
مشکلات مربوط به پرداخت خريد نفت ايران توسط شرکت های هندی پس از ماه ها هنوز ادامه دارد. دولت هند در اوايل ماه آوريل تحت تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران تصميم گرفت که انتقال اين پول از طريق شبکه بانکی آلمان را متوقف کند. مقامات وزارت نفت ايران روز سوم ژوئيه به برخی از شرکت های نفتی هند در مورد تاخير در پرداخت ها هشدار دادند. به گفته وزارت نفت ايران، شرکت های هندی حدود ۲ ميليارد دلار به ايران بدهکارند.
کارشناسان امور انرژی می گويند پيشنهاد عربستان برای تامين نفت هند، درست مثل تلاش های اين کشور برای صدور نفت خام بيشتر به چين در راستای سياست های آمريکاست که قصد دارد ميزان فروش نفت ايران و در نتيجه درآمد ارزی تهران را کاهش دهد.
روز هشتم ماه ژوئن پس از پايان جلسه اعضای اوپک که در آن تصميم گرفته شد ميزان توليد اعضا افزايش نيابد، وزير نفت عربستان سعودی اعلام کرد که اين کشور حاضر است به طور يکجانبه نيازهای اضافی مشتريان نفت خام را تامين کند. در اين اجلاس اوپک کشورهايی نظير ايران، ونزوئلا، الجزاير، ليبی و آنگولا با پيشنهاد عربستان سعودی برای افزايش توليد اوپک که مورد حمايت کويت و امارات متحده عربی بود، مخالفت کردند.
خبرگزاری «بلومبرگ» ازقول مقامات دولت ايران می نويسد که اين کشور بايد مراقب گسترش حوزه صادرات نفت عربستان سعودی باشد چون رياض در پی جذب مشتريان قديمی ايران در جنوب آسيا است. همزمان مقامات وزارت نفت ايران هفته گذشته اخبار تاييد نشده درمورد احتمال قطع صادرات نفت به هند را تکذيب کرده و اعلام کردند که با وجود مشکلات مربوط به پرداخت معاملات با شرکت های هندی ادامه خواهد يافت.
برخی از کارشناسان امور استراتژيک در خاورميانه می گويند که با توجه به تشديد تنش در روابط ايران و عربستان و اوضاع حاد در کشورهای عربی شايد حکومت عربستان با احتياط بيشتری عمل کرده و از تحريک ايران پرهيز کند. ولی در هر صورت احتمال ربودن بازار فروش نفت ايران همواره ابزاری است که حکومت عربستان می تواند از آن عليه منافع ايران استفاده کند.
XS
SM
MD
LG