لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

شکایت دولت احمدی نژاد از منصور ارضی به دلیل «هتاکی» به مشایی


منصور ارضی، از مداحان سرشناس بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
منصور ارضی، از مداحان سرشناس بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
پنج روز پس حمله شدید‌اللحن منصور ارضی، از مداحان سرشناس هوادار رهبر ایران، به اسفندیار رحیم مشایی، معاون حقوقی محمود احمدی نژاد اعلام کرد که دولت در آینده نزدیک از دستگاه قضایی درخواست خواهد کرد که اظهارات اخیر این مداح را مورد پیگیری قرار دهد.

فاطمه بداغی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این خبر، گفت که آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر خودداری از «هتک حرمت» افراد تاکید کرده است و در صورت زیر پا گذاشته شدن این «فرامین» توسط «هر شخص حقیقی و حقوقی»، دولت درخواست رسیدگی قضایی خواهد کرد.

بر پایه گزارش‌ رسانه های نزدیک به اصولگرایان، منصور ارضی، از مداحان بیت رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۸ مردادماه در سخنانی در مسجد ارک تهران، اسفندیار رحیم مشایی را «یهودی امت» خواند و گفت: «فعلا قایمش کردن، پیدا کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتم هرکی بکشتش پولشو من می‌دم. خدا شاهده نه این‌که حالا مثلا بگم. چون اینا خطرناکن، اینا بیان روی کار نمی‌دونی با دین جوونا چه کار می‌کنن.»

به دنبال این حملات، علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد در گفت‌ و‌ گو با روزنامه اعتماد واکنش نشان دادن به این اظهارات را وظیفه دادستان تهران دانست و گفت عدم رسیدگی درست دستگاه قضایی به این اظهارات به منزله نشان دادن «چراغ سبز» به افرادی است که قصد تهدید مسئولان را دارند.

پیش از اظهارات آقای جوانفکر و روز سی‌ام مردادماه، دادستان تهران در خصوص سخنان منصور ارضی گفته بود: «شخصی که در مورد او صحبت شده است می‌تواند اعلام جرم کند و قابل بررسی است.»

این نخستین بار نیست که منصور ارضی که پیشتر از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت، به رییس دفتر وی حمله می‌کند.

وبسایت «تابناک» شهریور ماه سال ۱۳۸۹ گزارش داده بود که آقای ارضی آقای رحیم مشایی را به باد انتقاد گرفته و گفته است: «اگر درباره مشایی اقدام مناسبی صورت نگیرد، من خودم درستش می‌کنم. این موجود در دولت عین آلت تناسلی است و باید فکری به حالش کرد... چرا باید این همه پست و مسئولیت به وی داده شود؟ فقط مانده که مشایی مسئولیت آفتابه‌های مسجد شاه را هم بگیرد.»

سخنان معاون حقوق رییس جمهور ایران مبنی بر شکایت از منصور ارضی در حالی است که دولت احمدی نژاد پیشتر نیز به خاطر اظهارات تند این مداح سرشناس علیه آقای مشایی، به دستگاه قضایی شکایت کرده بود ولی هنوز نتیجه این شکایت اعلام نشده است.

منصور ارضی تنها مداحی نیست که در ماه های اخیر دولت احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفته است. سعید حدادیان، از دیگر مداحان سرشناس، نیز در این مدت بارها حملات تندی را متوجه دولت محمود احمدی‌نژاد کرده است.

از اردیبهشت ماه گذشته و به دنبال شدت گرفتن انتقادها به «جریان انحرافی» در دولت، اسفندیار رحیم مشایی که پیشتر نیز به دلیل اظهار نظرهای خود و تعدد پست‌های دولتی هدف انتقادها بود، از سوی چهره‌های مختلف اصولگرایان به شدت مورد حمله قرار گرفته است.

«جریان انحرافی» عنوانی است که اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی برای نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم مشایی به کار می‌برند.

انتقاد یهودیان از اظهارات منصور ارضی

در عین حال روزنامه ایران گزارش کرده است که نماینده یهودیان در مجلس و همچنین رئیس انجمن کلیمیان ایران، از استفاده منصور ارضی از لغت «یهودی» به منظور توهین به آقای مشایی انتقاد کرده‌اند.

سیامک مره صدق، نماینده مجلس، با اظهار این‌که «ما یهودیان هیچ‌ مشکلی در ایران با یهودی بودنمان نداریم»، خاطر نشان کرد که قانون اساسی جمهوری اسلامی بر «احترام به ارزش‌های یهودی» و «رعایت کامل حقوق» یهودیان تأکید کرده است.

در عین حال هارون یشایایی، تهیه کننده و رئیس انجمن کلیمیان نیز سی‌ام مردادماه با انتشار یادداشتی، از این‌که آقای ارضی یهودی بودن را به معیاری برای دشنام گویی تبدیل کرده، گلایه کرده است.

به نوشته وبسایت «سینما نگار» آقای یشایایی در این نامه آورده است: «مثل این‌که آقای ارضی برای دشنام دادن به افراد مورد نظر خود هیچ صفتی بدتر از یهودی بودن پیدا نکرده‌اند.»

رئیس انجمن کلیمیان همچنین تأکید کرده است که آقای ارضی نه قاضی شرع است و نه مجتهد جامع الشرایط که بخواهد حکم قتل یک نفر را صادر کند.
XS
SM
MD
LG