لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

از سرگیری عملیات سپاه پاسداران علیه گروه پژاک


همزمان با اعلام سپاه پاسداران مبنی بر از سرگیری عملیات آن علیه گروه پژاک، عراق از بمباران مناطقی از کردستان عراق از سوی ایران و کشته شدن یک تن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران، قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه «پس از یک مهلت یک ماهه» به گروه حیات آزاد کردستان، پژاک، «به دلیل عدم رعایت این مهلت» از سوی اعضای پژاک، عملیات جدیدی را علیه این گروه آغاز کرده‌ است.

سپاه پاسداران با اشاره به این‌که این عملیات با هدف پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب کشور و عقب راندن اعضای پژاک از ارتفاعات سردشت آغاز شده، افزوده است که نیروی زمینی سپاه تاکنون «ضربات سنگینی» را به این گروه وارد کرده است.

همزمان با اظهارات سپاه، مقامات محلی عراق از بمباران مناطقی از کردستان عراق توسط نیروهای جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.

مقامات مسئول منطقه «حاج عمران» استان اربیل عراق در این خصوص گفته‌اند که این حملات ساعت ۸:۳۰ صبح روز شنبه به وقت محلی آغاز شده و به نابودی تعدادی از مزارع و منازل و همچنین مرگ یک چوپان انجامیده است.

همچنین مقامات منطقه‌ای «قَلَدُز» استان سلیمانیه عراق نیز روز شنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی از روز پنج‌شنبه دو بار این منطقه را بمباران کرده است.

به گفته این مقامات در روز پنج‌شنبه، بمباران منطقه حدود ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر آغاز شده و به مدت یک ساعت ادامه داشته و روز جمعه نیز این حملات از ساعت شش صبح به وقت محلی تا چهار ساعت بعد به طول انجامیده است.

تا این‌ لحظه خبری مبنی بر خسارات جانی گزارش نشده است.

سپاه پاسداران تأکید کرده است که عملیات خود را تا «پاکسازی کامل مناطق مرزی» ادامه خواهد داد.

تأکید سپاه بر تداوم عملیات علیه پژاک در حالی ابراز شده است که سازمان دید‌بان حقوق بشر روز جمعه در بیانیه‌ای با انتقاد از عملکرد ترکیه و ایران در اقلیم کردستان عراق بر اساس «شواهد موجود» اعلام کرد که ایران «به احتمال زیاد» عمدا غیرنظامیان کرد را در این منطقه هدف قرار می‌دهد.

این سازمان با اشاره به کشته شدن «دست‌کم ۱۰ شهروند کرد» از اوایل مردادماه تاکنون، گفت که ایران و ترکیه در حملات خود علیه کردستان عراق، هیچ‌ تلاشی در جهت کاهش آسیب‌های وارده به غیرنظامیان نکرده‌اند.

این سازمان افزوده است که با توجه به شواهد موجود امکان دارد که بمباران‌های منظم ایران با هدف اخراج اجباری شهروندان عراقی از مناطق نزدیک به مرز ایران صورت می‌گیرد.

ماه گذشته مقامات محلی عراق اعلام کردند که درگیری‌ در مناطق مرزی موجب آوارگی بیش از ۲۰۰ خانوار شده است.
XS
SM
MD
LG