لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

ادعای وزیر اقتصاد درباره اختلاس بزرگ؛ «اختلاسی روی نداده است»


روزنامه‌های اعتماد، شرق، کیهان، و جام جم واکنش‌هایی متفاوت به اتهام فعالیت تروریستی جمهوری اسلامی در خاک آمریکا نشان داده‌اند، چنان که دو روزنامه جام جم و کیهان آن را «سناریوی تبلیغی» و «اتهامات جعلی» توصیف کرده‌اند، اما روزنامه اعتماد نوشته است که اکنون رابطه «ایران و آمریکا در نقطه جوش» است و روزنامه شرق تاکید کرده است که باید پیامدهای چنین اتهامی را «جدی گرفت».

روزنامه‌های جهان صنعت و دنیای اقتصاد از «تغییرات تازه در حوزه بانک‌ها»، بازداشت چند مدیر بانکی دیگر و احتمال برکناری رئیس کل بانک مرکزی خبر داده‌اند. جهان صنعت همچنین گزارش داده است که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد با گذشت نزدیک به دو ماه از افشای «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» ادعا کرده که «اختلاسی رخ نداده است».

روزنامه تهران امروز گزارشی از «استعفای علی مطهری در اعتراض به عدم وصول طرح سوال از احمدی‌نژاد» منتشر کرده و روزنامه اعتماد از قول رئیس کمیسیون آموزش مجلس هشتم نوشته است که «وزارت علوم پرونده دانشجوی آمنه زنگنه، دانشجوی جان‌باخته دانشگاه امیرکبیر، را به مجلس ارائه نکرده است».

واکنش‌های متفاوت به اتهام فعالیت تروریستی ایران در آمریکا

روزنامه‌های اعتماد، شرق، کیهان، و جام جم گزارش و یادداشت‌هایی در واکنش به «کشف توطئه جمهوری اسلامی برای ترور و بمب‌گذاری در آمریکا» منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره پنج‌شنبه با عنوان «ایران و آمریکا در نقطه جوش» خبر داده است که «محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، با بیان این مطلب درباره پیامدهای وحشتناک سناریوی جدید آمریکا به مقامات این کشور هشدار داده» و در واکنش به «اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در ایالات‌ متحده» ادعا کرده است که «کاخ سفید تلاش دارد سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود را با دروغ‌پراکنی رسانه‌ای در منطقه حساس خلیج ‌فارس گسترش دهد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که «روز سه‌شنبه بود که وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد یک آمریکایی ایرانی‌تبار به نام «منصور ارباب سیار» به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در ایالات‌متحده، بازداشت شده» و «ارباب سیار با نیروی قدس، بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در ارتباط بوده و علاوه بر طرح ترور دیپلمات سعودی، درصدد اجرای برنامه‌های دیگری برای بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های اسرائیل و عربستان نیز بوده است».

روزنامه اعتماد علاوه بر این از «انفعال دستگاه دیپلماسی» جمهوری اسلامی انتقاد کرده و نوشته است که «کشورهای غربی در راستای موج جدید ایران‌ستیزی خود از به کار بردن هیچ ابزار و اهرم تبلیغاتی دریغ نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد که سیاست انفعالی دستگاه دیپلماسی ایران نیز در تحقق این هدف بی‌تاثیر نبوده است».

این روزنامه از جمله به «موضع‌گیری علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه» دولت احمدی‌نژاد به عنوان «نمونه بارز انفعال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی» اشاره کرده و نوشته است که «صالحی برخلاف انتظار‌ها نسبت به اتخاذ یک موضع‌گیری محکم و مقتدر» تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که «بهترین روش بی‌اعتنایی به این نوع مسائل است».

روزنامه شرق در سرمقاله شماره پنج‌شنبه با تیتر «جدی بگیریم» تاکید کرده است که «در حال حاضر خطر جدی روابط دو کشور را تهدید کرده و ادعاهای اخیر فاز جدید نظامی، تبلیغاتی و سیاسی را به وجود آورده و تدارکات زیادی برای تنش بین دو کشور به وجود آمده است».

این روزنامه با این اشاره که «مقامات آمریکایی ادعایی را متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند که با توجه به ‌شناختی که از ساختار سیاسی و نظامی ایران وجود دارد، قابل پذیرش نیست» نوشته است که «حتی با وجود عدم صحت ادعای واشینگتن، موج جدیدی علیه ایران شروع شده است که باید جدی گرفته شود و توجه مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی در تهران، واشینگتن و حتی دیگر پایتخت‌های جهان به وخامت و خطرات یک آتش‌افروزی جدید جلب شود».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق در عین حال نوشته است که «ممکن است تبلیغ شود که گروه اقلیتی در داخل ایران بدون هماهنگی و برخلاف نظر مقامات عالی ایران خواسته‌اند با پیشبرد طرحی ماجراجویانه منافع خاص خود را کسب کنند» و تاکید کرده است که «چنین ادعایی بی‌پایه است، اما باید توجه کرد که این گونه ادعا‌ها نتیجه برخی از سخنان غیرمسئولانه و رفتارهای غیرکار‌شناسی در سطح بین‌المللی بوده که نباید در آینده ادامه یابد و مستند اتهام‌زنندگان شود».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود اما در «پاسخ» به اتهام توطئه جمهوری اسلامی برای ترور و بمب‌گذاری در خاک آمریکا نوشته است که «پاسخ ایران به ترفند تازه کاخ سفید: فرافکنی نکنید، بحران آمریکا جدی است».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین با این ادعا که «این اتهامات جعلی را که براساس ادعاهای یک فرد مشکوک شکل گرفته»، آن را «رد کرده» و مدعی شده است که «به دنبال اوج گرفتن جنبش ضد سرمایه‌داری در شهرهای مهم آمریکا و پیوستن صد‌ها نهاد و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی به قیام وال استریت، مقامات کاخ سفید در سناریویی مضحک ایران را به دست داشتن در طرحی برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن متهم کردند!»

کیهان همچنین از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره اتهام توطئه برای ترور و انفجار در آمریکا، نوشته است که «انقلاب جمهوری اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی و اخلاقی است» و «چه موقع ایران دست به این کار‌ها زده است؟ هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران به دنبال این گونه کار‌ها نبوده» و «آمریکا در آینده نزدیک به خاطر طرح این ادعا و اتهام‌ها عذرخواهی خواهد کرد».

روزنامه جام جم، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیز اتهام «توطئه جمهوری اسلامی برای ترور و بمب‌گذاری در آمریکا» را «سناریوی تبلیغاتی آمریکا علیه ایران» توصیف کرده و نوشته است که «ادعای اخیر آمریکایی‌ها فیلمنامه‌ای تخیلی و فضایی بیش نیست».

این روزنامه همزمان در تیتر یک شماره ۲۱ مهرماه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که «آمریکا زمین می‌خورد».

به نوشته جام جم، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در جریان سفر به کرمانشاه با اشاره به این که «فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی که از ابتدای پیروزی انقلاب از جانب دشمنان اعمال شد، یکی دیگر از چالش‌های پیش ‌روی نظام اسلامی است» گفته «تحریم و فشار اقتصادی برای ملت ایران، مسئله جدیدی نیست».

ادعای وزیر اقتصاد درباره اختلاس بزرگ؛ «اختلاسی روی نداده است»

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، با گذشت نزدیک به دو ماه از افشای «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» ادعا کرده است که «اختلاسی رخ نداده است».

وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد که روزنامه‌ها پیشتر از او به عنوان مسئول و متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نام برده‌اند و حتی شماری از نمایندگان مجلس طرح استیضاحش را در مجلس امضا کردند اکنون ادعا کرده است که «برخی‌ها تاکید دارند با به کار بردن واژه «اختلاس» مردم را ناراحت کنند در حالی که آن‌ها که صاحب ادله مستند هستند می‌گویند اختلاسی رخ نداده است».

شمس‌الدین حسینی از «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» به عنوان «تقلب و سوء‌استفاده بزرگ» نام برده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در خبری کوتاه درباره «دستگیرشدگان جدید فساد بانکی» نوشته است که «دو عضو هیئت مدیره یکی از بانک‌های دولتی و مدیر عامل یک بانک دیگر، از بازداشت‌شدگان اخیر در ماجرای فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی هستند.

این روزنامه نوشته است که این مقام‌های بانکی بازداشت شده از جمله‌‌ همان ۱۴ نفری هستند که سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه به دستگیری آن‌ها اشاره کرد، «ولی نامی از آن‌ها نبرد».

«تغییرات تازه در حوزه بانک‌ها»

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که در پیامد اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، احتمال برکناری محمود بهمنی از ریاست بانک مرکزی قوت گرفته است.

این روزنامه با تاکید بر «تغییرات تازه در حوزه بانک‌ها» و «احتمال برکناری بهمنی» نوشته است که «آخرین خبر‌ها حاکی است که چهارشنبه شب رئیس جمهور طی گفت‌و‌گویی با علی دیواندری، مدیرعامل فعلی بانک ملت، از وی برای پذیرش حکم ریاست بانک مرکزی دعوت به عمل آورده» و «اگرچه هنوز این موضوع از سوی هیچ مقام دولتی رسما مورد تایید قرار نگرفته اما گفته می‌شود به زودی این تصمیم عملی خواهد شد».

جهان صنعت با یادآوری این که «سوم مهرماه دوران ریاست محمود بهمنی بر کرسی بانک مرکزی ایران سه ساله شد» نوشته است که «دورانی که شاید به جرات بتوان گفت پرچالش‌ترین دورانی بود که بانک مرکزی در اقتصاد ایران پشت سر گذاشته است، از تورم ۲۵ درصدی گرفته تا ماجرای اختلاس بزرگ».

این روزنامه همچنین کارنامه‌ای مختصر از عملکرد محمود بهمنی در ریاست بانک مرکزی منتشر کرده و نوشته است که «دلار ۹۶۲ تومانی در این سه سال تا ۱۳۰۰ تومان نیز صعود کرده که نشان از افت ۲۹ درصدی ارزش ریال دارد»، «حجم نقدینگی با رشد ۸۰ درصدی از حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان صعود کرد»، «مطالبات معوق بانک‌ها از ۴۱ هزار میلیارد تومان تا رکورد ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت»، و، علاوه بر این‌ها «به طور بی‌سابقه‌ای ۱۳ هزار میلیارد تومان پول منتشر شد».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، «اگرچه زمزمه برکناری محمود بهمنی از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد اما هر بار این تصمیم به تعویق افتاده است»، اما «پس از طرح ماجرای جنجالی اختلاس در بانک صادرات زمزمه برکناری محمود بهمنی دوباره به گوش می‌رسد‌ به خصوص آن که یکی از شروط امضاکنندگان استیضاح شمس‌الدین حسینی در مجلس، برکناری محمود بهمنی از ریاست بانک مرکزی بوده است.

«استعفای علی مطهری در اعتراض به عدم وصول طرح سوال از احمدی‌نژاد»

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که «در اعتراض به عدم وصول طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد» روز چهارشنبه «علی مطهری استعفای خود را به هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه داده است».

به نوشته این روزنامه، علی مطهری که مدت‌هاست سوال از احمدی‌نژاد را پیگیری می‌کرد «در پی تعلل هیئت رئیسه مجلس برای اعلام وصول این طرح صبح چهارشنبه با استعفا از نمایندگی مجلس» گفت که «دلیل استعفایش اعتراض به در دستور قرار نگرفتن طرح سوال از رئیس‌ جمهور است که حدود سه ماه و نیم قبل تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده است».

تهران امروز همزمان از قول محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته است که «در مذاکراتی که با علی مطهری صورت گرفت، وی اعلام کرد در صورتی استعفای خود را پس می‌گیرد که هفته آینده سوال از محمود احمدی‌نژاد در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود».

وزارت علوم پرونده دانشجوی جان‌باخته دانشگاه امیرکبیر را به مجلس ارائه نکرد

روزنامه اعتماد از قول علی عباسپور تهرانی ‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، گزارش داده است که «وزارت علوم هنوز پرونده دانشجوی جان‌باخته دانشگاه امیرکبیر را به مجلس ارائه نکرده است».

این روزنامه نوشته است که علی عباسپور تهرانی ‌فرد رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اعلام این که «این کمیسیون در نامه‌ای خواستار اطلاعات دقیق حادثه درگذشت آمنه زنگنه شده، اما وزارت علوم هنوز پاسخی به این نامه نداده است» گفته است که «چهار روز پیش نامه‌ای از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به وزارت علوم ارسال شده است».

به گزارش روزنامه اعتماد، «تجمع مستمر دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر» در اعتراض به مرگ آمنه زنگنه» همچنان ادامه دارد و روز چهارشنبه «مسئولان این دانشگاه برای سومین بار با انتشار بیانیه‌ای خواستار حفظ نظم و پیشگیری از هر نوع فعالیت یا تجمع غیرقانونی شدند».

اعتماد نوشته است که در بیانیه مدیران دانشگاه امیرکبیر تهران تاکید شده است که «مدیریت دانشگاه اعتقاد و عزم جدی بر پیگیری این رخداد دردناک و تعیین علل بروز حادثه و برخورد جدی با عوامل خاطی و سهل‌انگار دارد و در این ارتباط، علاوه بر مراجع قضایی که به طور جدی در حال رسیدگی و بررسی موثر موضوع هستند، دانشگاه نیز با تشکیل یک کمیته ‌اجرایی عوامل بروز حادثه را به دقت بررسی و پیگیری می‌کند».

این روزنامه البته از قول یکی از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تهران نوشته است که «نتیجه فوت این دانشجو از سوی پزشکی قانونی به قوه قضاییه ارسال شده است»، اما «به علت حساسیتی که فوت مرحومه زنگنه دارد پزشکی قانونی جواب نهایی را تنها به قاضی پرونده ارجاع داده است که قاضی هم تاکنون هیچ جوابی نداده و زمان دقیق اعلام نتیجه نهایی را هم نمی‌دانیم».

یک هفته پیش روزنامه‌ها خبر داده بودند که «آمنه زنگنه، دانشجوی ورودی سال ۸۹ دانشگاه امیرکبیر تهران در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته پلیمر روز دوشنبه ۱۱ مهر از نمازخانه دانشگاه که به ‌دلیل نبود خوابگاه به خوابگاه تبدیل شده به حمام دانشگاه امیرکبیر مراجعه می‌کند و بعد از حدود ۳ ساعت دانشجویان او را در وضعیت بی‌هوش کف حمام یافتند» و علت مرگ او نیز «استنشاق گاز متصاعد شده از اسیدی که مسئولان فنی دانشگاه بدون اعلام به دانشجویان» و «به منظور باز کردن گرفتگی لوله‌های فاضلاب در لوله‌ها ریخته بودند» اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG