لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

منصور ارباب سير در دادگاه اتهامات وارده را نپذيرفت


این تصویر منصور ارباب سیر به همراه وکیلش را در دادگاه فدرال نیویورک نشان می دهد.
این تصویر منصور ارباب سیر به همراه وکیلش را در دادگاه فدرال نیویورک نشان می دهد.
منصور ارباب سیر، شهروند ایرانی– آمریکایی و یکی از دو متهم به توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن، روز دوشنبه با حضور در دادگاه در نیویورک، پنج فقره اتهام وارده از سوی دادستان فدرال آمریکا را نپذیرفت و خود را «بیگناه» دانست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که منصور ارباب سیر که با لباس زندان در دادگاه حاضر شده بود، در پاسخ به پرسش‌های رییس دادگاه در خصوص اتهاماتش گفته است که خود را «بیگناه» می‌داند.

در صورتی که متهم، اتهامات وارده را بپذیرد، دادستان و تیم وکلای مدافع برای رسیدن به حکم توافقی وارد مذاکره می‌شوند. در صورتی که متهم، اتهامات را نپذیرد، دادستان در جریان رسیدگی موارد اتهامی خود را مطرح می‌کند و در پایان با نظر هیات منصفه، قاضی حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

قرار است که نخستین جلسۀ دادگاه برای رسیدگی به این پرونده، روز چهارشنبه، بیست و یک دسامبر آینده (سی‌ام آذرماه)، به ریاست قاضی «جان کینان» در نیویورک تشکیل شود.

مقامات قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کردند.

منصور ارباب سیر به همراه غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، متهم اند که در صدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر عادل الجبیر، سفیر عربستان درآمریکا را ترور کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام این عملیات در آمریکا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب یک عضو کارتل مواد مخدر مکزیک فرستاده که وی مامور مخفی مواد مخدر آمریکا بوده است. این مبلغ بخشی از پیش پرداخت یک و نیم میلیون دلاری ایران برای هدف قرار دادن سفیر عربستان بوده است.

ایران به شدت این اتهامات را رد کرده و آن را سناریویی «ساختگی» دانسته است.

پنج اتهام منصور ارباب سیر و غلام شکوری عبارتند از؛ «توطئه برای قتل یک مقام خارجی»، «سفرهای خارجی و استفاده از امکانات تجارت بین‌المللی در مأموریت برای استخدام قاتل»، «طراحی توطئه برای سفر خارج و به کارگیری امکانات بین‌المللی در راستای استخدام عامل قتل»، «توطئه برای استفاده سلاح‌های کشتار دسته جمعی» و «توطئه برای قتل در واشینگتن.»

به گفته مقامات قضایی و همچنین پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌ای، منصور ارباب سیر پس از بازداشت به توطئه برای ترور سفیر عربستان احتمالا از طریق منفجر کردن رستورانی در واشینگتن اعتراف کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند، به هنگام تماس منصور ارباب سیر با فردی که فکر می‌کرد قاچاقچی مواد مخدر است ولی در اصل مامور مواد مخدر دولت امریکا بود، از طرح توطئه برای ترور سفیر عربستان مطلع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منصور ارباب سیر صاحب چندین مغازه در شهر کورپور کریستی در ایالت تگزاس است. وی همچنین چند نمایشگاه فروش ماشین دست دوم نیز دارد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا پنج فرد را در ارتباط با این «طرح ترور» تحریم کرده‌اند. گزارش شده که این پنج تن، عبارتند از منصور ارباب‌سیر و غلام شکوری (دو متهم اصلی پرونده) و عبدالرضا شهلایی. دو فرد دیگر نیز عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم به کمک در طراحی این ترور است و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌ است.
XS
SM
MD
LG