لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

وزارت خارجه آمریکا سوزاندن قرآن توسط تری جونز را محکوم کرد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، سوزاندن قرآن و تصویری از محمد، پیامبر اسلام، توسط یک کشیش آمریکایی در فلوریدا را محکوم کرده و آن را عملی «منزجرکننده» نامید.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «ما چنین عملی را منزجرکننده می‌دانیم. چنین عملی بی‌احترامی است. راستش را بخواهید دیگر نمی‌خواهم به این موضوع و آن فرد توجه رسانه‌ای شود.»

خانم نولند در ادامه گفت: «این یک عمل فردی است و به هیچ وجه نمایانگر ارزش‌های مردم آمریکا یا دولت ایالات متحده نیست.»

سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان و تصویر پیامبر این دین، روز شنبه از سوی تری جونز، کشیش کلیسای گِینزویل فلوریدا، انجام شد و وی علت این اقدام خود را «اعتراض به زندانی بودن کشیش یوسف ندرخانی در ایران» اعلام کرد.

یوسف ندرخانی، ۳۳ ساله، در نوزده سالگی از اسلام به مسیحیت گرویده‌ است. وی به هنگام دستگیری رهبری یک گروه از مسیحیان در شهر رشت را برعهده داشت. دادگاه عالی ایران حکم اعدام وی را تائید نکرده‌ است و آقای ندرخانی هم‌چنان بلاتکلیف بوده و در زندان به سر می‌برد.

در جریان سوزاندن قرآن توسط تری جونز۲۰ نفر حضور یافتند و تصویر ویدئویی آن نیز در اینترنت پخش شد. این اقدام وی در حالی است که وزارت دفاع آمریکا بارها از او خواسته تا به خاطر حفظ جان نظامیان آمریکایی در افغانستان و دیگر مناطق دست به این کار نزند.

در همین زمینه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، سوزاندن قرآن توسط تری جونز را به شدت محکوم کرده و این عمل را «توهین‌آمیز، تحریک‌کننده» و «جنایت فرهنگی» خوانده و خواستار اعدام این کشیش شد.

تری جونز که شبکه خبری سی‌ان‌ان در وب‌سایت خود او را کشیشی «جویای نام» توصیف می‌کند پیشتر در تابستان سال ۲۰۱۰ پیشنهاد داده بود که در سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر کتاب مقدس مسلمانان به آتش کشیده شود.

پیشنهاد او به واکنش‌هایی چنان منفی در داخل و خارج از آمریکا و به‌ویژه از سوی مقامات ایالات متحده دامن زد که او بعدا اعلام کرد که از این اقدام منصرف شده و هرگز این کار را نخواهد کرد.

اما آقای جونز در روز ۲۰ مارس ۲۰۱۱ یک نسخه از قرآن را در کلیسای خود در ایالت فلوریدای آمریکا به آتش کشید، اقدامی که تظاهرات گسترده‌ای را در افغانستان به دنبال داشت که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG