لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

جانشين فرمانده نيروی قدس دخالت سپاه در حوادث سوريه را تاييد کرد


اسماعیل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران.
اسماعیل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران.
جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران در گفت و گو با يک خبرگزاری ايرانی تاييد کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده اند ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

اسماعيل قاآنی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ايسنا با اشاره به «حضور موثر نيروی قدس سپاه پاسداران در سوريه» گفت: «تا وقتی که در سوريه نبوديم کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فيزيکی و غير فيزيکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد.»

سردار پاسدار قاآنی تصريح کرد: «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوريه دارد و ما برای رفع آنها متذکر بوده ايم، اما سوريه جغرافيای مقاومت است و علت فشارهای آمريکا و اسرائيل به اين دليل است که ديدند تصرف آن امکان پذير نيست.»

لحظاتی پس از انتشار اين گفت و گوی اختصاصی، لينک آن در سايت خبرگزاری ايسنا از دسترس خارج شد. با اين حال ديگر سايت های ايرانی اصل اين خبر را انتشار داده اند.

اين نخستين بار است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی درباره دخالت نيروهای نظامی ايران در سوريه را تاييد می کند. تا پيش از اين مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد می کردند و کشتار مردم سوريه را به مخالفان و نيروهای القاعده نسبت می دادند.

نا آرامی های سوريه و اعتراض ها به رژيم بشار اسد که بيش از يک سال است ادامه دارد دستکم ده هزار کشته بر جای گذاشته است.

ايالات متحده آمريکا در ماه های گذشته بارها سپاه پاسداران ايران بويژه شاخه برون مرزی آن، نيروی قدس، را متهم کرده بود که علاوه بر دخالت مستقيم در سرکوب های سوريه، «تجهيزات الکترونيک بسياری» را با هدف مقابله کاراتر نيروهای امنيتی سوريه بر صد مخالفان در اختيار دمشق قرار داده است.

روزنامه واشينگتن پست اسفندماه گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی آمريکا گزارش داد که دخالت نيروهای سپاه پاسداران ايران برای سرکوب ناآرامی‌های سوريه و از بين بردن کانون‌های مقاومت عليه نيروهای نظامی تحت فرمان بشار اسد، «بسيار گسترده» است.

به نوشته اين روزنامه، در کنار فرماندهان سپاه که با حضور در سوريه به اين کشور مشورت می‌دهند، اسلحه، مهمات و همچنين پول نقد زيادی از سوی ايران در اختيار سوريه قرار گرفته است.

اين روزنامه افزوده بود که در تابستان سال ۱۳۹۰ دستکم پنج ميليارد دلار با «فرمان آيت‌الله خامنه‌ای» به سوريه داده شد.

در ماه های اخیر گزارش های مختلفی درباره دیدارهای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، از سوریه منتشر شده است که هدف از آن اعلام حمایت از رژیم بشار اسد و هماهنگی میان نیروهای امنیتی سوریه برای برخورد با مخالفان حکومت عنوان شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا قاسم سلیمانی و محسن چیذری، یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس را به دلیل دخالت در سرکوب مردم سوریه در فهرست تحریم خود قرار داده است.

مقام های جمهوری اسلامی در يکسال گذشته نا آرامی های سوريه را بخشی از «توطئه آمريکايی- صهيونيستی» برای ساقط کردن حکومت بشار اسد و شکست خط جبهه مقاومت عليه اسرائيل توصيف کرده اند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، در ديدار دهم فروردين ماه خود با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، گفت که «ايران قوياً با هر طرحی که آمريکايی‌ها در ارتباط با مسايل سوريه مبدع آن باشند مخالف است.»

وی تاکيد کرده بود که «ايران از سوريه به دليل حمايت از خط مقاومت در برابر رژيم صهيونيستی دفاع خواهد کرد.»

روز سی ام دی ماه نيز علی اکبر ولايتی، مشاور آيت الله خامنه ای در ديدار شماری از سفيران خارجی در تهران گفت: «ما در جمهوری اسلامی ايران اعتقاد داريم که توطئه ای بين المللی عليه سوريه وجود دارد. سوريه خط قرمز ماست و ما به کسی از طرف های منطقه ای و بين المللی اجازه نمی دهيم که با هدف براندازی نظام آن، در آن دخالت کنند.»

حوادث سوريه در دو روز اخير و به دنبال کشتار ۹۲ نفر از مردم شهر حوله وارد مرحله تازه ای شده است. اين کشتار که به گفته رييس ناظران سازمان ملل از سوی نيروهای دولت بشار اسد صورت گرفته است با محکوميت شديد بين المللی روبرو شده است.
XS
SM
MD
LG