لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

اشتون: مذاکرات در سطح فنی سوم ژوئیه در استانبول برگزار می شود


کاترین اشتون
کاترین اشتون
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه شنبه، پس از پایان مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی در مسکو گفت:مذاکرات در سطح فنی سوم ژوئیه (۱۳ تير ماه) در استانبول برگزار می شود.

وی گفت «به ایران گفتیم غنی سازی بیست درصدی را متوقف کند.» خانم اشتون افزود: «در این مذاکرات ایران برای نخستین بار در مورد محتوا صحبت کرد.»

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «پس از مذاکرات کارشناسی، در مورد آینده مذاکرات تصمیم گیری خواهیم کرد. دو طرف نتوانستند در جریان گفت وگوها پل زده و راه دو طرفه ای پیدا کنند.»

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز مهمترین موفقیت گفتگوها را توافق بر سر برگزاری جلسات کارشناسانه خواند.

وی افزود «مذاکرات این بار جدی تر بود و ما بار دیگر اعلام کردیم که غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز حق قانونی ایران است.» سعید جلیلی گفت: «با ارائه اسناد حقوقی غیرقانونی بودن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را ثابت کردیم.»

شورای امنیت با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در مذاکرات سوم جولای در استانبول، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، قرار است در مورد مسائل فنی گفت وگو کند. خانم اشتون افزود انتخاب با ایران است تا دیپلماسی مساله هسته ای را حل و فصل کند.

این گزارش می گوید جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات هسته‌ای بارها خواستار از میان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران شده است، امری که طرف غربی تأکید کرده تنها زمانی امکان‌پذیر است که گام‌های مشخصی از سوی تهران برداشته شود.

مذاکرات دو روزه مسکو روز دوشنبه آغاز شد. روز دوشنبه، سرگئی ریباکف، نماینده روسیه در ۵+۱ نیز اظهار داشت که با توجه به مواضع متفاوت و پیچیده، به دشواری و سختی می‌توان دو طرف را به نوعی توافق رساند.

بر پایه گزارش‌ها، در این مذاکرات تأکید طرف غربی بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران و همچنین تعطیلی مرکزی غنی‌سازی فردو بوده است و ایران نیز بر حق غنی‌سازی خود تأکید کرده است.

علی باقری گفته است: طرف ایرانی در این گفت‌و‌گوها ضمن تأکید بر حق ایران برای غنی‌سازی، ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه تحریمی علیه ایران را «غیرقانونی» خوانده است.

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد و مسکو پی گرفته شد. تا این‌لحظه هیچ یک از این مذاکرات نتیجه ای در برنداشته است.
XS
SM
MD
LG