لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

مهمانپرست: غرب با تحریم ایران آماده گسترش اعتراض‌های اجتماعی باشد


یک روز پس از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در زمینه های نفت و بیمه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنشی رسمی، اجرای این تحریم ها را اقدامی «غیرمسوولانه» خواند که به گفته آن، «بر بحران اقتصادی دنیا تاثیرگذار خواهد بود».

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۲ تیر با «غیرمسوولانه» خواندن تحریم نفت ایران از سوی اروپا، این تحریم را «فاقد مشروعیت و مغایر قوانین بین‌المللی از جمله اصول تجارت آزاد» دانست.

به گزارش ایرنا، وی همچنین افزود: «آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک این اقدام، باید آماده رویارویی با مشکلاتی چون تشدید بحران مالی و اقتصادی و گسترش اعتراض‌های اجتماعی باشند».

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را که در ۲۳ ژانویه به تصویب رسانده بود به مرحله اجرا در آورد؛ که آغاز این تحریم‌ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران است.

اجرای تحریم های جدید به معنی کاهش صادرات نفتی ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز و ناممکن شدن استفاده نفت‌کش‌های ایرانی از بیمه‌های اروپایی است.

این اقدام اروپا در راستای کوشش برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به همکاری بیشتر در زمینه شفاف‌سازی برنامه جنجال‌برانگیز هسته‌ای ایران صورت گرفته اما رامین مهمان‌پرست روز دوشنبه با اشاره به طرف‌های مذاکره هسته‌ای گفت: «این اقدام نشان داد که آنها نه تنها روندی سازنده را در رابطه با ایران دنبال نمی‌کنند، بلکه به دنبال تنش‌آفرینی هستند».

وی در ادامه افزود که «این اقدام غیر سازنده در شرایطی است که در روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ تاکید بر اعتمادسازی دو طرفه‌ است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر از عقب‌نشینی نکردن جمهوری اسلامی در برابر «سیاست فشار و تهدید» سخن گفت و تحریم‌ها را «موجب تقویت خودکفایی» در ایران دانست.

تاکید وی بر عقب‌نشینی نکردن در موضوع هسته‌ای در حالی است که کاخ سفید روز یکشنبه، با ستودن اعمال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که ایران باید نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را رفع کند.

«می‌توانیم به تحریم‌ها سلام کنیم»

در حالی که رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی اروپا، در قبال آن «بخشنامه آماده‌باش» صادر کرده و خواستار «بسیج همگانی» برای مقابله با این تحریم‌ها شد، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران، در همین روز گفت که «اگر با هم باشیم، می‌توانیم حتی به تحریم‌های نفتی سلام کنیم».

به گزارش روزنامه‌های ایران، معاون اول محمود احمدی‌نژاد که در یک مراسم مذهبی سخن می‌گفت افزود که «خداوند در میدان تحریم برکاتی برای ما مقرر کرده که در آینده به دست می‌آوریم».

وی تاثیر تحریم‌ها بر جامعه و اقتصاد ایران را این گونه ارزیابی کرد که «ملت از این موضوع آزرده نمی‌شود» و خطاب به مردم ایران گفت که «مبادا آشفتگی مقطعی در بازار آنها را از اهدافی که مطلوبشان است باز بدارد».

محمدرضا رحیمی در ادامه با اعلام تشکیل ستادی برای مقابله با تحریم‌ها گفت: «به دستور رییس جمهوری قرار شد که عمده اقلام و نیازمندی‌های مردم را تهیه و به شکل ذخیره آماده نگه داریم تا در زمان لازم در دسترس آنها قرار دهیم».

روز یکشنبه دیگر افراد نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی به تحریم‌های جدید نفتی واکنش نشان دادند که از آن‌جمله غلامعلی حدادعادل، رییس موقت فراکسیون اصولگرایان مجلس، «مدیریت و مقاومت» را به عنوان راهکار مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد، و آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع بانفوذ محافظه‌کار در ایران، «صرفه‌جویی در زندگی» را به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG