لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

«صبر دولت عراق در برابر مجاهدین خلق رو به پایان است»


نیروهای امنیتی عراقی خارج از قرارگاه اشرف
نیروهای امنیتی عراقی خارج از قرارگاه اشرف
در حالی که ضرب‌الاجل رسمی برای خروچ اعضای سازمان مجاهدين خلق از قرارگاه اشرف روز جمعه ۳۰ تيرماه به پايان می‌رسد، يکی از مقامات سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۹ تيرماه، هشدار داد که صبر دولت عراق در قبال اعضای اين سازمان که حاضر به ترک قرارگاه اشرف نيستند رو به پايان است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتين کوبلر، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق، به شورای امنيت گفت که حدود ۱۲۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق علي‌رغم توافق برای ترک قرارگاه اشرف، همچنان در آن باقی مانده‌اند.
وی افزود: «در هفته‌های اخير مشکلاتی برای برقراری گفت‌وگو ميان ساکنان قرارگاه اشرف با سازمان ملل و دولت عراق وجود داشته است.»
حدود ۱۸۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق از قرارگاه اشرف در شمال بغداد، به قرارگاه جديدی در نزديکی پایتخت عراق منتقل شده‌اند.

تاکنون چند ضرب‌الاجل برای خروج اعضای سازمان مجاهدين از اشرف، بدون نتيجه پايان يافته است.
مارتين کوبلر همچنین به دولت عراق توصیه کرد که تحت هیچ شرايطی دست به خشونت نزند.
در همین حال حميد البياتی، نماينده عراق در سازمان ملل، از کشورهای اروپايی و ديگر دولت‌ها خواست تا «خانه» جديدی برای اعضای ساکنان قرارگاه اشرف فراهم کنند.
ايالات متحده پیشتر به مجاهدين خلق هشدار داده بود که زمان زيادی برای تخليه اردوگاه اشرف باقی نمانده است و حذف نام مجاهدين خلق از فهرست سازمان‌های تروريستی دولت آمريکا به همکاری اين سازمان در تخليه اردوگاه اشرف بستگی دارد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، دانيل بنجامين، هماهنگ‌کنندۀ امور ضد تروريسم در وزارت خارجه آمريکا، در این مورد گفته بود: «مجاهدين خلق باید اردوگاه اشرف را تخليه کرده و ساکنان آن به اردوگاه «حريه» منتقل شوند.»
دولت عراق در سال‌های اخير از سوی جمهوری اسلامی ايران به شدت تحت فشار بوده است تا اردوگاه اشرف را تعطيل کند و خواستار آن شده تا رهبران آن برای محاکمه به تهران تحویل داده شوند.
سازمان مجاهدين خلق که در فهرست سازمان‌های تروريستی ايالات متحده آمريکا قرار دارد بيش از دو دهه است که عراق را به عنوان پايگاه نظامی خود انتخاب کرده است، ولی به دنبال حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، نيروهای اين سازمان خلع سلاح شدند.
روز اول ژوئن سال جاری، دادگاهی در آمريکا چهار ماه به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور، مهلت داد تا درباره خارج کردن سازمان مجاهدين از فهرست تروريستی آمريکا تصميم‌گيری کند.
XS
SM
MD
LG