لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

آمریکا : تهران مکان نامناسبی برای برگزاری اجلاس سران عدم تعهد است


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا
پس از آن که جمهوری اسلامی اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل در اجلاس سران عدم تعهد در تهران شرکت می‌کند، ایالات متحده ایران را مکان «نامناسبی» برای برگزاری این همایش دانست و از دبیرکل سازمان ملل خواست که در صورت حضور در این همایش، نگرانی‌های بین‌المللی را به ایران گوشزد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه،‌ ۲۶ مردادماه، اظهار کرد که برگزاری اجلاس عدم تعهد در کشوری که به گفته خانم نولند «بسیاری از تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده و همسایگان خود را تهدید می‌کند»، «عجیب» است.

خانم نولند افزود که این مسئله را با کشورهای شرکت‌کننده در این نشست و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در میان گذاشته شده است.

سازمان ملل متحد هنوز به طور رسمی حضور بان گی مون در اجلاس سران عدم تعهد را تأیید نکرده است، با این‌ حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه از او خواست تا در صورت حضور در اجلاس سران عدم تعهد، از این فرصت استفاده کرده و «نگرانی گسترده» جامعه بین‌المل را به ایران گوشزد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشاره خانم نولند به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است، برنامه‌ای که غرب آن را دارای ابعاد نظامی می‌داند.

۱۴ مردادماه علی سعیدلو، معاون رئیس جمهور ایران در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از حضور بان گی مون در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد در تهران خبر داده بود.

به دنبال آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حضور بان گی مون در تهران را مورد انتقاد قرار داد و ۲۲ مردادماه، در نشست دولت خود با اشاره به تماس تلفنی‌اش با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «به آقای بان گفتم به ایران نروید؛ تهران جای شما نیست.»

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد قرار است از پنجم تا دهم شهریورماه امسال در تهران برگزار شود و به گفته سخنگوی این اجلاس، ایران برای ۱۳۸ کشور عضو اصلی و ناظر این جنبش، برای شرکت در این نشست دعوت‌نامه فرستاده است.

ایران از شهریورماه امسال به مدت سه سال عهده‌دار ریاست اجلاس عدم تعهد خواهد بود.
XS
SM
MD
LG