لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین


از نشست‌های پیشین شورای حکام آژانس در وین.
از نشست‌های پیشین شورای حکام آژانس در وین.
با آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، دیپلمات‌های غربی گفتند که امید دارند در این نشست با رسیدن به اجماع در مورد افزایش فشارها بر ایران، اسرائیل متقاعد شود که رویکرد دیپلماتیک هم‌چنان بر اقدام نظامی ارجحیت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست، اعضای شورای حکام در مورد برنامه هسته‌ای ایران رایزنی می‌کنند و یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، رسماً گزارش اخیر خود در مورد ایران را به شورای حکام ارائه می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در رأس هیئتی با حضور در این نشست سخنرانی می‌کند.

این خبرگزاری می‌نویسد که کشورهای غربی قصد دارند تمامی اعضای این شورا از جمله چین و روسیه را متقاعد کنند تا قطعنامه جدیدی علیه ایران به تصویب رسانده و این قطعنامه احتمالاً به شورای امنیت نیز ارجاع داده شود.

در این خصوص یک مقام ارشد اروپایی که نامش ذکر نشده روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «ایران به هیچ وجه به تعهداتش عمل نکرده‌است» و افزود که «شورای حکام باید یک‌صدا و با صراحت ایران را خطاب قرار دهد.»

یک دیپلمات دیگر غربی به این خبرگزاری گفت که امید دارد افزودن فشارها بر ایران از طریق تصویب «گونه‌ای پاسخ مورد اجماع» در شورای حکام، «باعث شود تا اسرائیل متوجه شود که دنبال کردن مسیر دیپلماسی بهتر از اقدام نظامی است.»

این دیپلمات افزود: «امید داریم که از این راه پیامی به بقیه کشورها از جمله کشورهای آماده جنگ با ایران بفرستیم با این مضمون که شورای حکام آژانس در جهت حفظ فشار دیپلماتیک بر ایران هم‌چنان متفق‌القول است.»

در همین حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را «غیرمسئولانه» خوانده و گفته‌است که گفت‌و‌گوهای هسته‌ای اگر با اعمال فشار همراه باشد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسانده‌است و قدرت‌های غربی هم‌اینک گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را دلیلی برای افزودن بر این تحریم‌ها می‌دانند.

آژانس در تازه‌ترین گزارش خود که روز نهم شهریور منتشر شد ضمن تأکید بر «دو برابر» شدن تعداد سانتریفوژهای تأسیسات فردو، بار دیگر اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در منطقه نظامی پارچین «عملیات پاکسازی» انجام داده‌است.

آژانس مشکوک است که ایران احتمالا در سایت پارچین آزمایش‌های انفجاری مربوط به تولید سلاح هسته‌ای صورت داده‌است و پاکسازی این منطقه را مانعی برای تحقیق آینده بازرسان از پارچین می‌داند.

ایران در واکنش به گزارش تازه آژانس خواستار مشاهده اسنادی شده‌است که «مبنای نگرانی‌های آژانس هستند» اما آژانس اتمی می‌گوید این اسناد را به دلیل محرمانه بودن نمی‌تواند در اختیار ایران قرار بگیرد.

ادامه برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال ادامه تهدیدات لفظی مقامات ایرانی علیه اسرائیل باعث تشدید نگرانی‌ها در اسرائیل و افزایش تعداد گزارش‌ها در مورد احتمال حمله آن کشور به تأسیسات ایران شده‌است.
XS
SM
MD
LG