لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

وضع تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل «سانسور و نقض حقوق بشر»


رضا تقی‌پور، وزیر مخابرات جمهوری اسلامی، از جمله افرادی است که به‌تازگی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
رضا تقی‌پور، وزیر مخابرات جمهوری اسلامی، از جمله افرادی است که به‌تازگی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفده فرد و نهاد حکومتی در ایران را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

در این بیانیه رسمی آمده است که اعمال تحریم در این موارد جدید تعهد حکومت آمریکا به تشدید مجازات علیه حکومت ایران را نشان می‌دهد و این فشار‌ها تا زمانی که جمهوری اسلامی از برخورد مسئولانه و سازنده با نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران امتناع ورزد و به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دهد تداوم خواهد داشت.

تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشی از اعمال فشار بیشتر بر بخش‌های مالی حکومت ایران و کاهش خطرهای مربوط به نقض حقوق بشر در سوریه است که لایحه قانونی آن در روز دهم ماه اوت سال جاری به دست رئیس جمهور آمریکا امضا شد.

طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشی از این تحریم‌ها شامل رضا تقی‌پور، وزیر مخابرات و فناوری ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند نهاد حکومتی دیگر می‌شود که «در سرکوب مردم ایران و اختناق حاکم بر کشور مشارکت فعال دارند».

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مجزا این عضو دولت محمود احمدی‌نژاد را «مسئول صدور دستور ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای و ایجاد محدودیت در ارتباطات اینترنتی» شناخته است.

همچنین در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از جمله دیگر مقام‌های مورد تحریم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هيئت نظارت بر مطبوعات این وزارتخانه نام برده شده و این افراد مسئول «سانسور و بستن چندین روزنامه و بازداشت خبرنگاران» در ایران توصیف شده‌اند.

بخش دوم این تحریم‌ها که بر اساس مصوبات مربوط به مبارزه با تروریسم و حامیان تروریسم تنظیم شده است شامل سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، می‌شود که «مسئول هماهنگی و هدایت گروه‌های تروریستی در کل منطقه و از جمله گروه کتائب حزب‌الله است» که در خاک عراق فعالیت می‌کند و در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا قرار دارد.

آن طور که در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است، گروه کتائب حزب‌الله از سال‌ها پیش مسئول حملات مسلحانه و مرگبار علیه نیروهای دولت عراق و سربازان خارجی مستقر در آن کشور بوده و کماکان در راستای ایجاد بی‌ثباتی در عراق فعال است.

بخش سوم از تحریم‌های جدید دولت آمریکا که براساس قوانین و مصوبات مربوط به مبارزه با تولید و گسترش سلاح‌های تخریب و کشتار جمعی تنظیم شده است شبکه حمایتی و پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف گرفته است که، طبق ارزیابی وزارت خارجه آمریکا، در سال ۲۰۰۷ در فعالیت‌های مربوط به تولید سلاح‌های کشتارجمعی فعال بوده یا حداقل در این راستا تلاش کرده است.
XS
SM
MD
LG