لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

چرا اعتبارات بخش سلامت، خرج واردات لوازم آرایشی شده‌است؟


به گفته یک نماینده مجلس دولت پول سلامت را برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستنی هزینه کرده‌است.
به گفته یک نماینده مجلس دولت پول سلامت را برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستنی هزینه کرده‌است.
یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد، ذخایر دارویی ایران تا دو ماه دیگر تمام می‌شود. به گفته این نماینده، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد هم گفته نمی‌داند ارز مرجع اختصاص یافته برای دارو کجا مصرف شده‌است.

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید، دولت ایران اعتبارات مصوب در حوزه بهداشت و درمان را تخصیص نمی‌دهد و می‌گوید، ارز وجود ندارد، اما ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس اختصاص داده شده‌است.

وزیر بهداشت ایران نیز تایید کرده‌است که دولت در سال جاری، کمتر از یک‌چهارم ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت کرده‌است.

گزارشی در همین زمینه:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:21 0:00
لینک مستقیم

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، شنبه شب دولت را به تخلف از تعهدات بودجه امسال متهم کرد.

حسینعلی شهریاری، در یک برنامه تلویزیونی زنده در شبکه خبر گفت: مجلس در قانون، بودجه اعتبارات لازم را برای سلامت مردم پیش‌بینی کرده و باید ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه به بخش بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد و همین طور ارز مرجع کافی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یافت.

اما به گفته این نماینده مجلس، دولت هیچ‌کدام از این کارها را انجام نداد و به جای آن برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستنی، ارز مرجع اختصاص داده‌است.

آقای شهریاری با انتقاد از گفته‌های دولت در این زمینه که مدام هم تاکید دارد که ارز وجود ندارد، اعلام کرد که دولت ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص داده و برای واردات دارو حتی با دلار سه یا چهار هزار تومانی هم در بانک‌ها و هم در گمرک کارشکنی می‌شود.

شاهین فاطمی، استاد اقتصاد دانشگاه پاریس درباره چگونگی مصرف بودجه و اختصاص ارز به بخش مربوط به سلامت و بهداشت در یک جامعه می‌گوید:
«در شرایط عادی مسائل سلامت مردم، دارو و وسایل پزشکی باید از اولین اهمیت در هر نوع تخصیص بودجه و درآمد مملکت برخوردار باشد.

در ایران تا دوران آقای احمدی‌نژاد یک اداره‌ای وجود داشت به نام دفتر برنامه و بودجه که در این سازمان به درست هزینه شدن تمام مخارج و بودجه مملکت نظارت می‌کرد، آن طوری که مجلس تصویب کرده‌است.

آقای احمدی‌نژاد آن اداره را منحل کرد و آن را برد زیر دست خودش در ریاست جمهوری. همان طور که استقلال شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را از بین برد.»


آقای شهریاری پیش از این از ورود داروهایی به ایران که آن را بی‌کیفیت و چینی خوانده بود هم انتقاد کرده و گفته بود این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شوند.

از سوی دیگر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وضعیت دارو در ایران را بحرانی توصیف کرده و گفته‌است بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده کشور ذخیره داشته باشد.

اما گزارش‌های سازمان غذا و دارو نشان‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده به شکلی که در حال حاضر تنها برای دو ماه آینده دارو باقی مانده‌است.

در ایران تا دوران آقای احمدی‌نژاد یک اداره‌ای وجود داشت به نام دفتر برنامه و بودجه که در این سازمان به درست هزینه شدن تمام مخارج و بودجه مملکت نظارت می‌کرد
شاهین فاطمی، استاد اقتصاد

روزنامه خراسان در گزارش ویژه‌ای در روز چهاردهم آبان ماه از صف‌های طویل مقابل داروخانه ۱۳ آبان تهران در خیابان کریمخان زند نوشت، از جمله داروخانه‌هایی که وظیفه توزیع داروهای مرتبط با بیماری‌های تخصصی و فوق تخصصی را دارد.

در این گزارش از آمپول سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی نام برده شده که باید هر هفته به یک بیمار سرطانی تزریق شود.

شرایط تا جایی پیش رفته که روز یکشنبه، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، طی نامه‌ای خطاب به معاون برنامه ریزی رئیس جمهوری، نسبت به کمبود منابع حوزه سلامت اعتراض کرده و از تورم ۳۵۰ درصدی قیمت تجهیزات پزشکی، بودجه‌های بهداشتی و درمانی ناتمام و تاخیر پرداخت بیمه‌ها و فشار بر مردم انتقاد کرده‌اند.

با وجود این شرایط خبرگزاری فارس روز یکشنبه با جیهان طویلا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت‌وگو کرده که در حاشیه نشستی در مازندران گفته‌است: هیچ کشوری ایران را از نظر دارویی تحریم نمی‌کند.

او پیش بینی کرده که مشکل ورود دارو به ایران شاید به دلیل مسائل اقتصادی و محدودیت‌های سیستم بانکی باشد.
بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل در روز چهاردهم مهرماه گذشته در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد که مردم ایران به خاطر تحریم‌های بین المللی با مشکلاتی از جمله تهیه داروهای حیاتی روبه‌رو هستند.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، برخی واکسن‌های مورد نیاز مردم پیدا نمی‌شود و وجود ندارد.

برنامه‌های طب پیشگیری در ایران با چالش جدی مواجه شده‌است. بیماری وبا پیدا شده و حتی بیماری سرخک که سا‌ل‌ها ریشه‌کن شده بود رو به شیوع است.

تحریم‌های شدیدی از سوی اروپا و آمریکا علیه ایران برای رویارویی با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده‌است.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پی برنامه هسته‌ای نظامی است اما ایران همیشه این اتهام را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG