لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

مطهری: از هاشمی خواستم به خاطر شرایط اضطراری نامزد شود، قبول نکرد


علی مطهری، نماینده مجلس، تایید کرده است که همراه شماری دیگر از نمایندگان با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار داشته و از او دعوت کرده است به خاطر «شرایط اضطراری» کشور، در انتخابات آینده نامزد شود.

این نماینده منتقد دولت به خبرگزاری ایلنا گفته است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد را «به دلیل شرایط جسمی» نپذیرفته است اما گفته که اگر نامزد «معتدل و مقبولی» در انتخابات باشد، از او حمایت می‌کند.

آقای مطهری که دو بار برای طرح سوال از رئیس جمهوری در مجلس تلاش کرد، گفته است: «در آن جلسه گفتم که در شرایط کنونی کشور و در شرایطی که در حالت اضطراری قرار داریم و اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی ما با مشکلاتی رو به رو شده است، کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی برای یک دوره چهار ساله می‌تواند کمک کند.»

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران ۵ ماه دیگر در خرداد ۹۲ برگزار می‌شود.

به گفته علی مطهری، این دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «حدود سه هفته پیش» و «همراه چند تن از همفکران» علی مطهری صورت گرفته است.

یک روز پیش خبرگزاری مهر گزارش داده بود که گروهی از نمایندگان مجلس ایران از جمله علی مطهری، از اکبر هاشمی رفسنجانی خواسته‌اند که یا خود نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری شود و یا از یک نامزد حمایت کند.

ساعاتی بعد وبسایت همشهری آنلاین از قول علی مطهری این خبر را تکذیب کرد.

طبق گزارش مهر این گروه از نمایندگان مجلس که با عنوان فهرست «صدای ملت» در انتخابات مجلس نهم در اسفند سال ۹۰ شرکت کرده بودند، به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته‌اند از نامزدی او در انتخابات آینده حمایت می‌کنند و اگر او یک نامزد را معرفی کند، از آن نامزد حمایت می‌کنند.

فهرست «صدای ملت» شامل گروهی از اصولگرایان منتقد دولت از جمله علی مطهری، علی عباس‌پور و حميدرضا کاتوزيان بود که در فهرست جبهه متحد اصولگرايان پذیرفته نشدند.
در بيانيه انتخاباتی «صدای ملت» آمده بود که طراحان اين حرکت در درون «جريان اصولگرايی» قرار دارند، ولی «اختلافات سليقه‌ای» با بعضی از افراد و نحله‌های اصولگرايی دارند.
علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا گفته است «صدای ملت» هنوز برای انتخابات بعدی تشکل پیدا نکرده و این دیدار از طرف این تشکل نبوده است.

حمید رسایی، نماینده مجلس حامی دولت، روز ۲۶ آذر گفته بود علی مطهری و «عده‌ای از نمایندگان فراکسیون رهروان ولایت قرار است با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرده و از او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کنند».
به گفته حمید رسایی، «آقای مطهری در سال ۸۴ در مکاتباتی با آقای هاشمی رفسنجانی، او را فاقد صلاحیت کاندیداتوری می‌دانست و از او خواسته بود به خاطر وضعیت خانوادگی و فرزندانش و همچنین سیاست‌های دوران سازندگی کاندیدا نشود. عجیب است که امروز که فزندان هاشمی، یکی در زندان و دیگری به اتهامات امنیتی و مالی دستگیر شده، اما او دنبال کاندیداتوری هاشمی است.»
علی مطهری همان روز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، چنین دیداری را تکذیب کرده بود.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهوری در دولت‌های پنجم و ششم جمهوری اسلامی، پیش‌تر در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. او در دور اول این انتخابات پیشتاز بود ولی در دور دوم محمود احمدی‌نژاد با آرای بیشتری پیروز انتخابات اعلام شد.
آقای هاشمی بعد از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده نوشت که درباره این انتخابات شکایت‌هایی دارد که مطرح نمی‌کند.
در سه سال گذشته آقای هاشمی از سوی گروهی از اصولگرایان به دست‌داشتن در اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم شده و برخی از او در کنار محمد خاتمی به عنوان یکی از «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند.

در ماه‌های گذشته دو تن از فرزندان آقای هاشمی، فائزه و مهدی، بازداشت شدند.

مهدی هاشمی در روزهای گذشته با قرار وثیقه ده میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG