لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

آمریکا از موج سوم حملات سایبری به بانک‌های این کشور خبر داد


موسسات اقتصادی ایالات متحده از سپتامبر سال گذشته تاکنون سه بار هدف موج حملات سایبری قرار گرفته‌اند.
موسسات اقتصادی ایالات متحده از سپتامبر سال گذشته تاکنون سه بار هدف موج حملات سایبری قرار گرفته‌اند.
موسسات اقتصادی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، ۲۰ دی ماه، بار دیگر هدف گسترده حملات سایبری قدرتمندی قرار گرفتند که گفته می‌شود ایران به تلافی تحریم‌های اقتصادی و سیاسی خود آن را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهاجمان در این حملات سایبری با آلوده کردن داده‌هایی که مورد استفاده سرویس‌های میزبان در "ابر" اینترنت است، قدرت محاسباتی هنگفت آنان را تحت اختیار خود درآوردند و به این ترتیب این سرویس‌ها و سایت‌های روی سرور آنها را از کار انداختند.

این حملات که به «دی داس» شهرت دارد، برای مدتی طولانی یک شیوه بنیانی در حملات سایبری محسوب می‌شده است که هکرها از طریق آن کامپیوترهای شخصی را آلوده به ویروس می‌کردند.

اما در حالی که هویت کسانی که پشت حملات سایبری به موسسات اقتصادی ایالات متحده قرار دارند، به‌طور رسمی تایید نشده است، برخی از کارشناسان انگشت اتهام را به سمت ایران می‌گیرند.

جیمز لوئیس از مقامات سابق وزارت بازرگانی آمریکا و کارشناس امنیتی کامپیوتر در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «از نظر ایالات متحده هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران پشت این حملات قرار دارد.»

بر اساس این گزارش، در حملات روز چهارشنبه، ۲۰ بانک اصلی آمریکا هدف قرار گرفتند.

این سومین موج حملات سایبری به موسسات اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود که از سپتامبر سال گذشته آغاز شده است و گروهی با نام «عزالدین قسام» مسئولیت آنها را بر عهده گرفته‌اند.

آنها گفته‌اند که این حملات را به تلافی ویدیوی ضداسلامی «معصومیت مسلمانان» که انتشار آن در وب سایت یوتیوب اعتراضات گسترده‌ای در جهان اسلام به دنبال داشت، انجام داده‌اند. اما کارشناسان معتقدند همه این‌ها پوششی است برای پنهان کردن هویت و انگیزه واقعی مهاجمان.

کارل هربرگر، معاون شرکت امنیت کامپیوتر «رادویر» با استناد به گستره و قدرت این حملات می‌گوید که احتمال دارد یک دولت پشت این حملات قرار داشته باشد.

او این حملات را «بی‌سابقه» خواند که به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

هربرگر سپس شرح داد که چگونه هکرها با استفاده از حملات «دی داس» می‌توانند سیستم‌های جعلی دایر کنند که گاهی برای آنها امکان دسترسی به داده‌ها را فراهم می‌آورد.

او در نهایت با طرح این سئوال که چگونه می‌توان از این حملات در امان ماند، گفت: «وقتی بانک‌ها نفوذپذیر هستند، آن وقت، دیگر سیستم‌ها چه وضعیتی دارند؟»

در همین حال، جان بومگارنر از کارشناسان گروه «یو سی سی یو» که در رابطه با حملات سایبری و تاثیرات آن مطالعه می‌کند، ایران را عامل این حملات دانست و گفت: «مهاجمان از فضای سایبری که امکان گمنام ماندن را فراهم می‌آورد، استفاده کرده‌اند تا هویت واقعی خود را مخفی کنند. [با این حال] نمی‌توان انکار کرد که حکومت ایران مسئول این حملات است.»

ایران ادعا می‌کند که خود قربانی حملات اینترنتی است. در سال ۲۰۱۰ کرم اینترنتی «استاکس‌نت» اختلالاتی در تاسیسات هسته‌ای ایران به وجود آورد که ایران آن را به سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل نسبت داد.

در عین حال مقامات ایران اتهام حمله به موسسات اقتصادی غرب را همواره رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG