لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

بايدن: آمريکا آماده مذاکره مستقيم با ايران است


جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه چهاردهم بهمن، در کنفرانس امنيتی مونيخ گفته است: درصورت جدی بودن قصد ايران برای مذاکره، ايالات متحده آماده است تا با اين کشور به صورت مستقيم و رو در رو گفت وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جو بايدن که در کنفرانس امنيتی مونيخ صحبت می کرد، همچنين گفته است: ايران هم اکنون با شديدترين تحريم ها در طول تاريخ روبه رو است.

معاون رييس جمهوری أمريکا تصريح کرده است: «هنوز زمان و فضا برای موفقيت ديپلماسی وجود دارد. اکنون توپ در زمين حکومت ايران است.»

به گزارش رويترز،‌ ايران طی سال های اخير برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای خود با کشورهای روسيه، چين، بريتانيا، آمريکا، و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ مذاکراتی را انجام داده است. اما تحليگران معتقدند با پيروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۱۲ ، وی اکنون فرصت بهتری برای مذاکره مستقيم با ايران دارد.

طبق اين گزارش جو بايدن در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال مذاکره مستقيم ايران و آمريکا گفته است: «ما از آغاز روشن کرده ايم که هر زمانی رهبر ايران ( آيت الله خامنه ای) جدی باشد، ما آماده ايم تا به صورت دو جانبه با رهبران ايران وارد مذاکره شويم، ما اين کار را پنهانی انجام نخواهيم داد و در صورت وقوع چنين مذاکراتی شرکای خود را در جريان خواهيم گذاشت.»

معاون رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است :اين پيشنهاد به قوت خود باقی است،‌ اما می بايست چنين مذاکراتی واقعی و ملموس و دارای دستور کاری برای محورهای مذاکرات باشد.

طی ماهها اخير ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی گروه ۱+۵ برای مذاکره با ايران را برعهده دارد، تا کنون نتوانسته اند زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را تعيين کنند.

ايران در سال ۲۰۱۲ با گروه ۱+۵ سه دور مذاکره برگزار کرد که نتيجه ملموسی در بر نداشت.

آخرين دور از اين مذاکرات روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۱ در مسکو برگزار شد و در آن هنگام ديپلمات‌های ايرانی به خبرگزاری‌ها گفته بودند که فضای مذاکرات مثبت نيست.

به گزارش رويترز، برخی از تحليگران معتقدند بدون مذاکره مستقيم بين ايران و آمريکا دستيابی به توافقی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی امکان پذير نخواهد بود.

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح اميز است.
XS
SM
MD
LG