لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

حمله وزیر اطلاعات به محمد خاتمی و نگرانی از نامزدی وی در انتخابات


وزیر اطلاعات ایران در اشاره غیرمستقیم به محمد خاتمی و پیشنهادهای گروهی از اصلاح‌طلبان برای نامزدشدن او در انتخابات آینده، این پیشنهاد را «پررویی» خوانده و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی روز پنجشنبه ۱۶ اسفند در یک سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام محمد خاتمی، به پیشنهادهای مطرح‌شده برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشاره کرده و گفته است «همه ضد انقلاب در داخل و خارج ایران» در پی نامزدی او هستند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره دعوت گروهی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری منتشر شده بود. انتخابات آینده قرار است ۲۴ خرداد ۹۲ برگزار شود.

آقای مصلحی این درخواست‌ها را «پروپاگاندای رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا» خوانده و گفته است این درخواست‌ها برای کاندیداتوری «یکی از افراد وابسته به ارودگاه فتنه» در حالی مطرح شده است که «او بدهی‌های زیادی به ملت ایران دارد».

وزیر اطلاعات تصریح کرد: «آنها با هدف مقابله با رهبری و حضور در صحنه در حال ساماندهی خود هستند اما این حضور در صحنه چگونه امکان‌پذیر است وقتی که به طور مثال یکی از این افراد که همه شبکه‌های ضدانقلاب در داخل و خارج به دنبال کاندیداتوری وی هستند بدهی‌های زیادی به ملت ایران دارد و صرف سوابق و مسئولیت وی در گذشته نمی‌تواند پرونده گذشته وی را به دست فراموشی بسپارد.»

حیدر مصلحی افزود: «اردوگاه و تیم این فرد چگونه سخن از فقدان انتخابات آزاد به میان می‌آورند در حالی که ۸ سال صدارت دوم خردادی‌ها بر مبنای همین انتخابات صورت پذیرفته است؛ ای کاش امکان انتشار اسنادی مربوط به همین افراد از جلسه خصوصی‌شان وجود داشت که در این جلسه جسارت‌هایشان به ساحت امام راحل و سخره گرفتن اصل ولایت فقیه را توسط همین فرد برملا می‌شد که در جلسه می‌گوید امام هم تحت فشار مقوله ولایت فقیه را قبول کرد.»

آقای خاتمی در سه سال گذشته از منتقدان سرکوب‌های پس از انتخابات بوده است و برخی مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصولگرا از او در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی از اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و به گفته خود مقامات انتظامی ایران هزاران نفر بازداشت شدند.

دو نامزد آن انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که به آن اعتراض داشته‌اند، از دو سال پیش در حصر خانگی بوده‌اند. زهرا رهنورد همسر آقای موسوی نیز در این حصر است.

وزیر اطلاعات در همایش «شهدای روحانی سپاه» گفت این که اعلام شده «گروهی از نخبگان از این فرد دعوت به عمل آوردند... منظور از نخبگان داماد، اقوام نزدیک و هم‌پیالگان این فرد هستند. از طرف دیگر به فتنه‌گران زندانی خط داده‌اند كه آنها هم مكاتبه كنند و بگویند شما حتما كاندیدا شوید و كاری به زندانی بودن ما نداشته باشید.»

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های عمده اصول‌"گرا، نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.

آقای مصلحی بار دیگر این اتهام را به رسانه‌های فارسی‌زبان و حتی برخی از مطبوعات داخل ایران تکرار کرده است «با یک شبکه هدایت می‌شوند... و این شبکه از طریق چند نفر مستقیما با سرویس‌های جاسوسی ارتباط داشته است.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در هفته‌های گذشته دست‌کم ۲۰ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده و اغلب آنان را اخیرا آزاد کرده است، پیشتر در سه بیانیه، این روزنامه‌نگاران را به ارتباط با خارج از کشور متهم کرده بود.

این وزارتخانه از جمله در بیانیه روز سه‌شنبه یکم اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از «کشف یک شبکه رسانه‌ای» توسط این وزارتخانه داد و نوشت که این شبکه در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی مستقر شده و شبکه‌های مختلف رادیویی چون صدای آلمان، صدای آمریکا، رادیو فردا، و سایت‌های اصلاح‌طلبان ایران چون جرس و کلمه همگی «مرتبط یا وابسته» به آن هستند.

نگرانی وزیر اطلاعات از انتخابات شوراها

حیدر مصلحی، رئیس دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، همچنین در این سخنان خود پیش‌بینی کرده است: «دشمن می‌خواهد با استفاده از انتخابات شوراها در خرداد ۹۲، در این انتخابات چالش را از تهران به سطح کشور توسعه دهد.»

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار می‌شود. این انتخابات باید طبق روال در سال ۸۹ برگزار می‌شد ولی مجلس ایران تصویب کرد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود و به این ترتیب عمر این دوره سوم از شوراها ۷ سال شد.

در زمانی که این قانون تصویب شد، گروه‌هایی از منتقدان آن را روشی برای پرهیز از برگزاری انتخابات در دوران ملتهب پس از انتخابات ۸۸ و اعتراض‌ها و سرکوب‌ها قلمداد کردند.

حیدر مصلحی همچنین پیشنهاد «دولت وحدت ملی برای خروج از بحران» را که پیشتر از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شده است، «طرحی از پیش ‌تعیین شده» و «برای بازیابی فتنه» خوانده است.

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ماه‌های گذشته خواستار «تشکیل دولت وحدت ملی» شده بود و گفته بود این طرح، «می‌تواند گره‌گشای مشكلات و معضلات كنونی باشد». او در واکنش به انتقادها از این طرح، آن را «شانتاژهای جاهلانه یا مغرضانه تندروها» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG