لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

بلاتکلیفی در پرداخت بدهی دو و نیم میلیارد دلاری شل به ایران


خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند، در گزارشی خبر داد که ارتباط مالی کمپانی رویال داچ شل با ایران کمی قبل از آغاز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا قطع شده و هنوز مشخص نیست که بدهی دو و نیم میلیاردی این شرکت به ایران چگونه قرار است پرداخت شود.

به گزارش این خبرگزاری، شرکت نفتی هلندی بریتانیایی در جزئیات «سند تنظیم مقررات» خود نوشته است که خرید نفت این کمپانی از ایران تا نیمه سال گذشته میلادی که اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی خود علیه ایران را به اجرا گذاشت ادامه داشته است.

شرکت شل می‌گوید که تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۲ حدود ۴۸۱ میلیون دلار از خرید نفت ایران و ۶۳۱ میلیون دلار از بابت خرید میعانات گازی و نفت کوره ایران درآمد ناخالص داشته است که پول هیچ یک از این خرید‌ها به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز نشده است.

در مجموع، بر اساس گفته‌های شرکت شل، این شرکت حدود ۲.۳۳۶ میلیارد دلار بدهی و ۱۱ میلیون دلار طلب از شرکت ملی نفت ایران دارد و به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌تواند بدهی‌های خود به ایران را پرداخت کند.

شرکت شل سال ۲۰۱۰ کلیه فعالیت‌های خود در بخش بالادستی (حفاری و تولید) نفت ایران را متوقف کرد و دفتر نمایندگی خود در ایران را بست و هیچ قرارداد جدیدی هم در پروژه‌های انرژی ایران نبسته است.

رویترز می‌نویسد که چند منبع صنعتی قبلا به این خبرگزاری گفته بودند که شرکت رویال داچ شل در حال بررسی چند گزینه برای تسویه بدهی خود با ایران بوده، از جمله مذاکره با شرکت غول غلات آمریکا، کارگیل، برای تسویه بدهی از طریق تها‌تر غلات با ایران، اما این معامله به خاطر مخالفت مقامات اروپایی و آمریکایی بدون نتیجه باقی مانده است.

دولت بریتانیا نیز پرداخت مستقیم پول از طریق بانک به ایران را برای این شرکت هلندی-بریتانیایی ممنوع کرده است.

پیشتر پیتر وسر، مدیر اجرایی شل، با انتقاد از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت ایران گفته بود که نهایتا مصرف‌کنندگان اروپایی از این اقدام زیان خواهند دید، چرا که تحریم به معنی بالا رفتن قیمت نفت خام است.

البته افزایش تولید نفت عربستان در گرماگرم افزایش قیمت جهانی نفت به ۱۳۰ دلار در ماه آوریل سال گذشته، همچنین افزایش تولید نفت از سنگ‌های شیل در آمریکا باعث افت قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و به حول و حوش یک میلیون بشکه در روز رسید. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ خریدار ۱۸ درصد از کل نفت صادراتی ایران بود.
XS
SM
MD
LG