لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

خامنه‌ای: اسرائیل هر غلطی بکند، تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، اول فروردین ۱۳۹۲، به اسرائیل هشدار داد در صورتی که تهدیدهای نظامی خود علیه ایران را عملی کند، ایران شهرهای «تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد».

آقای خامنه‌ای که به روال نوروز سال‌های اخیر، نخستین سخنرانی عمومی خود در سال جدید را در شهر مشهد و حرم امام هشتم شیعیان ایراد می‌کرد با بیان این‌ که اسرائیل «در قواره‌ای نیست» که در کنار دشمنان ایران به چشم بیاید، گفت: «رهبران اسرائیل گاهی ایران را تهدید می‌کنند. آنها بدانند که اگر هر غلطی بکنند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»

او همچنین با اشاره به بحث مذاکره با ایالات متحده گفت که با آن مخالفتی ندارد، گرچه نمی‌تواند به آن خوش‌بین هم باشد. آقای خامنه‌ای با تعیین شرایطی ضمنی برای دولت آمریکا تاکید کرد که این کشور باید «حق» ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسد و «دست از دشمنی بردارد».

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «بحث مذاکره یک تاکتیک برای فریب افکار عمومی دنیا و ملت ایران است. شما [آمریکا] ثابت کنید که این‌طور نیست.»

وی در این سخنرانی آمریکا را به عنوان «دشمن» اصلی جمهوری اسلامی معرفی کرد که انگلیس نیز تحت تاثیر آن، «نقش مکمل» را در میدان دشمنی علیه ایران بازی می‌کند.

به گفته آقای خامنه‌ای، فرانسه نیز از زمان دولت نیکولا سارکوزی راه دشمنی با ایران را در پیش گرفته‌ است، در حالی که ایران با فرانسه مشکلی ندارد و به همین خاطر چنین سیاستی نشانه «غیرهوش‌مندی» رهبران فرانسه است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به سخنان رهبران ایالات متحده مبنی بر تمایل آنها به برطرف کردن اختلافات میان دو کشور، بار دیگر تعبیر «دستکش مخملی روی دست چدنی» را به‌ کار برد که کنایه از دوگانگی ظاهر و باطن در رفتار غرب و به‌ویژه ایالات متحده دارد.

او گفت که آمریکا در رابطه با ایران باید «راه عاقلانه» را در پیش بگیرد و «راه عاقلانه» به گفته رهبر جمهوری اسلامی این است که دست از دشمنی با ایران بردارد.

آنها که از انتخابات «روی‌گردان هستند، اعتقادی به حکومت ندارند»

آیت‌الله خامنه‌ای اما در ادامه سخنان خود به مسئله انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت که کمتر از سه ماه بعد برگزار می‌شود.

او با بیان این که در این انتخابات «تنها یک رای» دارد، تاکید کرد که این رای نیز تا لحظه‌ای که به صندوق آرا انداخته می‌شود، مخفی خواهد ماند.

آقای خامنه‌ای همچنین مشارکت و حضور در انتخابات را حق و وظیفه تمام گروه‌ها و احزاب معتقد به نظام جمهوری اسلامی دانست و هشدار داد کسانی از انتخابات روی‌گردان هستند که اعتقادی به حکومت ایران ندارند.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به وقایع پس از انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری در ایران در سال ۸۸، هشدار داد که کسی نباید «ملت را به شورش خیابانی دعوت کند»، چرا که «مردم در مقابل این گونه حوادث خواهند ایستاد».
XS
SM
MD
LG