لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

شورای ائمه جمعه: حضور هاشمی در نماز جمعه منتفی شده است


آخرین نماز جمعه اقامه شده توسط اکبر هاشمی رفسنجانی- ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸
آخرین نماز جمعه اقامه شده توسط اکبر هاشمی رفسنجانی- ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸
رییس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه در ایران گفته که بازگشت اکبر هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه تهران منتفی شده است. رییس دفتر آقای رفسنجانی در واکنش گفته که برخی «نگران محبوبیت هاشمی هستند».

رضا تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه در ایران، روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفت: موضوع بازگشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه مطرح نیست و افزود: «بحث بازگشت آقای هاشمی به نماز جمعه تمام شده است».

به دنبال این‌ اظهارات، محمد هاشمی، برادر و رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، در گفت‌و‌گو با شماره روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، روزنامه بهار با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، برطرف کردن موانع را «لازمه» حماسه سیاسی دانست و گفت: «بازگشت هاشمی هم به نماز جمعه می‌تواند یک قدم برای برطرف کردن موانع باشد.»

وی خاطر نشان کرد: «آنچه مشخص است این که عده‌ای نگران محبوبیت هاشمی هستند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی سه دهه امام جمعه موقت تهران بوده است و آخرين بار در ۲۶ تیر سال ۱۳۸۸ و پس از اعتراضات خيابانی به نتايج انتخابات رياست جمهوری، در نماز جمعه حاضر شد.

وی در آخرین خطبه نماز جمعه خود خواستار تغییر روش حکومت در قبال اعتراض‌ها و رسیدگی به خواسته‌های معترضان شده بود.

از آن پس اکبر هاشمی رفسنجانی همواره مورد حمله و انتقاد گروه‌های هوادار رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

محمد هاشمی: مردم خواهان حضور رفسنجانی در انتخابات هستند

رییس دفتر آقای رفسنجانی در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه بهار در کنار تاکید بر لزوم بازگشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نماز جمعه، بر «مطالبه» مردم برای حضور وی در انتخابات اشاره کرده است.

محمد هاشمی گفت: «تحلیل مردم از خلق حماسه سیاسی در سال ۹۲ حضور آقای هاشمی در کسوت نامزدی است. حتی عده‌ای از مردم بر این اعتقاد بودند که در سطوح بالا توافقاتی برای نامزد شدن آقای هاشمی انجام شده و دلیل نامگذاری امسال نیز با نام حماسه سیاسی همین موضوع است.»

وی افزود: «مردم بر این اعتقادند که خواسته رهبری برای حماسه سیاسی با نامزدی هاشمی در انتخابات محقق می‌شود... بحث ارتباط نامگذاری امسال و این که چه کسی می‌تواند حماسه سیاسی خلق کند، است. اشاره مردم به آقای هاشمی است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر گفته بود که مایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

دی‌ماه سال گذشته نیز علی مطهری، نماینده مجلس گفت که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نامزدی در انتخابات را «به دلیل شرایط جسمی» نپذیرفته و گفته است اگر نامزد «معتدل و مقبولی» در انتخابات باشد، از او حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG