لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

فیروزآبادی: مشغول بررسی برای مشارکت جدی در انتخابات هستیم


حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، پیش از این گفته بود نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه را از دخالت در مسائل انتخابات منع کرده‌است.
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، پیش از این گفته بود نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه را از دخالت در مسائل انتخابات منع کرده‌است.
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، خبر داد که نیروهای مسلح هم‌اکنون مشغول بررسی اوضاع برای مشارکت جدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری هستند.

حسن فیروزآبادی در این‌ خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «نیروهای مسلح ما برای مشارکت در امر انتخابات در جهت تحقق حماسه سیاسی و مقابله با هرگونه فتنه احتمالی در انتخابات پیش رو از آمادگی کامل برخوردار هستند.»

وی تأکید کرد: «نیروهای مسلح هم‌اکنون مشغول بررسی اوضاع برای مشارکت جدی در انتخابات در جهت تحقق حماسه سیاسی هستند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: «بالاخره نیروهای مسلح ما نیروهایی مجرب هستند که یک بار فتنه ۸۸ را تجربه کرده و با جزئیات و چگونگی مقابله با این نوع خطرات آشنا هستند.»

اعتراضات به نتایج اعلام‌شده انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری در سال ۸۸ در ایران با سرکوب شدید به‌ویژه از سوی نیروهای بسیج در ایران مواجه شد؛ چند و چون شرکت نیروهای مسلح در این سرکوب‌ها که حسن فیروزآبادی به آن اشاره کرده هنوز به درستی مشخص نیست.

آقای فیروزآبادی در ادامه سخنانش با اشاره به انتخابات پیش رو گفت که «نیروهای مسلح ما موظف هستند که طرح‌ریزی، آمادگی و پایش داشته باشند و نسبت به نقاطی که ممکن است از آنجا اتفاقی بیفتد دیدبانی کنند.»

در همین زمینه محمدرضا تویسرکانی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در نیروی بسیج، روز شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه با اظهار این که «دستور حماسه‌آفرینی سیاسی صادر شده است» گفت که خنثی بودن نیروهای بسیجی در انتخابات ریاست جمهوری خیانت به «انقلاب و امام حاضر» است.

پیش از این برخی از اصلاح‌طلبان گفته بودند که بعضی از فرماندهان سپاه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته «دخالت‌های غیرقانونی» کرده‌اند.

سخنان حسن فیروزآبادی در مورد مشارکت جدی نیروهای مسلح در انتخابات پیش رو در حالی بیان می‌شود که وی روز ۱۴ فروردین گفته بود منظور از بحث «مهندسی انتخابات» توسط سپاه که علی سعیدی، نماینده ولی فقیه، مطرح کرده است جلوگیری از ورود و دخالت نیروهای مسلح در عرصه انتخابات است.

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، پیشتر در ۱۹ دی‌ماه گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

این اظهارات واکنش‌های زیادی را برانگیخت و حسن فیروزآبادی سخنان نماینده آیت‌الله خامنه‌ای را به معنی حفظ سپاه پاسداران «از هرگونه دخالت در مسائل انتخابات و حضور در دسته‌بندی‌های سیاسی» تفسیر کرد.

با وجود این تفسیر، آقای فیروزآبادی روز ۲۴ فروردین به انتقاد از اسفندیار رحیم‌ مشایی که از او به عنوان فرد مورد نظر دولت برای نامزدی در انتخابات یاد می‌شود پرداخت و نسبت به اقدامات وی هشدار داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از این که محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی اخیر خود پرچم ایران را به دست اسفندیار رحیم‌ مشایی سپرد، انتقاد کرده و آن را «غیر قابل توجیه» خواند.

وی به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «مراقبت کنند اقدامی انجام ندهند که سبب تنش در جامعه بشود».

او این اقدام اخیر آقای احمدی‌نژاد را «از جمله مصادیق بارز» چنین اقداماتی بر شمرد.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG