لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

مخالفت چند نماینده مجلس با حضور جک استراو در تحلیف روحانی


جک استراو در دورانی که سمت وزیر امور خارجه بریتانیا را بر عهده داشت، مذاکرات متعددی با حسن روحانی، رئیس وقت شورای امنیت ملی ایران در رابطه با برنامه اتمی تهران انجام داد
جک استراو در دورانی که سمت وزیر امور خارجه بریتانیا را بر عهده داشت، مذاکرات متعددی با حسن روحانی، رئیس وقت شورای امنیت ملی ایران در رابطه با برنامه اتمی تهران انجام داد
تعدادی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران در واکنش‌های جداگانه‌ به حضور احتمالی جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا، در مراسم تحلیف حسن روحانی مخالفت خود را با این امر اعلام کردند و از جمله جواد کریمی قدوسی هشدار داد که مجلس چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز شنبه، ۲۹ تیر منتشر شد، آقای کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ضمن دفاع از عدم ارتباط سیاسی ایران و بریتانیا گفت که این عدم ارتباط باعث شده است انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران در ماه گذشته «در کمال آرامش و امنیت» برگزار شود.

به گفته او، دولت بریتانیا در ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ ایران و اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم «فعال» بوده و همین باعث شد که مجلس شورای اسلامی قانون کاهش روابط با بریتانیا را تصویب کند،‌ اما اکنون که بریتانیا روابط خود با ایران را «یک‌جانبه» قطع کرده است، «ملت ما آن را اقدامی مفید و مثبت ارزیابی می‌کند».

وی در نهایت تاکید کرد که مجلس ایران «اجازه نخواهد داد جک استراو در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند، چرا که برگزاری این مراسم برعهده مجلس شورای اسلامی است».

بحث درباره حضور احتمالی آقای استراو در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران را مرتضی بانک، یکی از مشاوران حسن روحانی، مطرح کرد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران داشت.

آقای استراو در دورانی که سمت وزیر امور خارجه بریتانیا را بر عهده داشت، مذاکرات متعددی با حسن روحانی، رئیس وقت شورای امنیت ملی ایران، در رابطه با برنامه اتمی تهران انجام داد که این مسئله در کنار استقبال او از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، سفر احتمالی‌اش به تهران را توجیه می‌کند.

با این حال برخی از محافظه‌کاران مجلس ایران تمایلی به انجام این سفر ندارند و با آن مخالفت می‌کنند.

«روباه پیر همیشه ضرر دارد»

در همین زمینه، نادر قاضی‌پور، یکی دیگر از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، گفت که سفر جک استراو به ایران «هیچ گونه خیری برای ما ندارد»، چرا که در ادبیات سیاسی ایران به گفته این نماینده از انگلیس به عنوان «روباه پیر نام می‌بریم» و «روباه پیر همیشه ضرر دارد».

به گفته او، «ما از دوران شاه عباس به بعد هر چه کشیدیم از دست انگلیس خبیث کشیدیم ... و تمام مشکلاتی هم که در جنگ‌های جهانی اول و دوم برای ما ایجاد شد، از طرف انگلیس خبیث بود».

آقای قاضی‌پور سپس به مقامات بریتانیا توصیه کرد که برای اثبات صداقت خود نسبت به ایران تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های دارویی را خاتمه دهند، در حالی که آنها «هر روز به اسم انرژی هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع و تحمیل می‌کنند».

وی در نهایت گفت: «ما دوستی و آمدن‌شان [انگلیسی‌ها] را نخواستیم. شرّشان را کم کنند.»

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده بهبود روابط ایران با جهان و «شفاف‌سازی بیشتر» در رابطه برنامه هسته‌ای تهران را داده است.

مراسم تحلیف او روز ۱۳ مرداد برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG