لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

اتحادیه اروپا برای بررسی وضعیت مصر جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد


اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۸ مرداد، نخستین جلسه اضطراری خود را برای بررسی اوضاع مصر تشکیل می‌دهد و اعضای این اتحادیه در مورد آینده روابط خود با دولت موقت تصمیم‌گیری می‌کنند.

این دیدار ویژه از صبح دوشنبه آغاز می‌شود و نمایندگان کمیته سیاسی و امنیتی این اتحادیه از تعطیلات تابستانی خود فراخوانده شده‌اند تا در آن شرکت کنند.

اتحادیه اروپا نگران است که ادامه بحران در مصر برای خود آن کشور و نیز کشورهای همسایه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

در بخشی از بیانیه مشترک هرمان ون رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا و ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا که در آستانه این جلسه صادر شده، آمده است که «رخدادهای اخیر مصر و به‌ویژه خشونت‌های روزهای گذشته به‌شدت نگران‌کننده‌اند».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «اتحادیه اروپا فورا در مورد آینده روابط خود با مصر تصمیم می‌گیرد».

اتحادیه اروپا، برای سال گذشته و سال جاری میلادی مبلغی به اندازه پنج میلیارد یورو به‌صورت‌هایی از جمله وام برای مصر در نظر گرفته بود. اعضای این اتحادیه پس از سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری آن کشور و شدت گرفتن بحران، اعلام کردند ادامه پرداخت این کمک «بازنگری» می‌شود.

کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که پیشتر نیز برای کمک به حل بحران به مصر سفر کرده بود، روز ۲۵ مرداد، سه روز پیش، خواستار «اقدامات مناسب» ۲۸ کشور عضو این اتحادیه برای توقف خشونت‌ها شده بود.

این مقام اروپایی از اعضای اتحادیه خواسته‌ بود با رایزنی و همکاری با یکدیگر راه‌های مناسبی را برای توقف خشونت‌ها پیدا کنند.

دفتر صدراعظم آلمان نیز همان زمان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دنبال خشونت‌های اخیر در مصر، برلین قصد دارد در روابطش با قاهره تجدیدنظر کند.

فرانسه نیز قصد مشابهی را اعلام کرده است.

امروز در آستانه دیدار ویژه نمایندگان این اتحادیه در بیانیه مشترک باروسو و رومپوی نیز بار دیگر بر پایان دادن به خشونت‌ها، بازگشت به گفت‌وگو و دمکراسی تاکید شده است.

خشونت‌های اخیر در مصر در حالی شدت گرفته است که برناردینو لئون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور مصر، اخیراً به روزنامه واشینگتن‌پست گفته است که آن اتحادیه، ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس، که طرف گفت‌وگو با مصری‌ها بودند، دو هفته پیش به رسیدن به راه‌حلی سیاسی «نزدیک شده بودند».

آنها از طرف‌های درگیر خواسته بودند تا از یک سو هواداران مرسی خیابان‌ها را ترک کرده، از سوی دیگر دولت خشونتی علیه آن‌ها نشان ندهد.

از سوی دیگر گفته شده بود که قرار است بین دولت موقت و اخوان‌المسلمین گفت‌وگویی صورت گیرد که ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، ظاهرا متقاعد نشده است.

دو هفته پیش مقام‌هایی از اتحادیه اروپا و ایالات متحده اقامت خود را در مصر تمدید کردند تا با گفت‌وگو با طرف‌های سیاسی در این کشور، تلاش کنند به بحرانی که پس از سرنگونی محمد مرسی شدت گرفته است، پایان دهند.

اندکی پس از آن دو عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز به آنها پیوستند.

قطر و امارات متحده عربی نیز در این گفت‌وگوها شرکت داشتند.

اما نهایتا روز چهارشنبه گذشته پایان دادن به تجمعات هواداران مرسی به خشونت‌هایی کم‌سابقه در ماه‌های گذشته انجامید که تنها طی چند روز -بنا براساس آمار رسمی- دست‌کم ۷۵۰ کشته برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG