لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

عراقچی: مرضیه افخم سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران است


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چهارشنبه ششم شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت جای خود را به مرضیه افخم، می‌دهد.

با این حساب برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران یک زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه انتخاب می‌شود.

خانم افخم مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ایران است و به گفته آقای عراقچی «از سوابق طولانی در عرصه کار رسانه‌ای و تجربه دیپلماتیک برخوردار است».

خبرگزاری ایسنا از قول عباس عراقچی در واکنش به «انتقادات» آورده است « کسانی که انتقاد دارند، پس از اینکه افراد منتخب اعلام شدند، متوجه خواهند شد که در انتخاب آنها ملاک اصلی، تخصص بوده است».

عباس عراقچی روز پنجم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، علاقمند است که در دو سمت سخنگویی و سفارت برای اولین بار از خانم‌ها استفاده کند.

پیشتر نیز خبرهایی در مورد انتخاب مرضیه افخم در سمت سخنگویی منتشر شده بود، اما این برای اولین بار است که یک مقام رسمی آن را تایید می‌کند.

با این حساب به نظر می‌رسد در روزهای آینده علاوه بر مرضیه افخم، در سمت سفیر نیز زن یا زنانی از سوی وزارت خارجه ایران معرفی خواهند شد.

روزنامه شرق چاپ تهران، روز ششم شهریور ماه از منصوره شریفی به عنوان «نخستین نماینده زن ایران در ژنو» خبری منتشر کرده بود.

خانم افخم خود روز گذشته به روزنامه شرق گفته بود «همه زنان از این موضوع استقبال می‌کنند فارغ از این که چه کسی معرفی شده باشد.»

حسن روحانی پیشتر در مورد انتخاب نکردن زنان برای رهبری وزارت‌خانه‌ها گفته بود ای کار به دليل «شرايط ويژه کشور» انجان نشده است.

اما او تاکید کرده بود به وزرای خود گفته است تلاش کنند از زنان و جوانان استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری ایران گفته است «ما منتی بر سر خانم‌ها نمی‌گذاريم، اين حق قانونی و طبيعی آنهاست.»

آقای روحانی در جريان تبليغات انتخاباتی خود وعده داده بود که شرايط را برای مشارکت اجتماعی زنان و بهبود وضعيت آنها در جامعه فراهم می‌کند.
XS
SM
MD
LG