لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

اسرائیل: برای مواجهه با هر سناریویی از سوی سوریه آماد‌ه‌ایم


توزیع ماسک ضد گاز شیمیایی در اسرائیل ادامه دارد و مردم در شهر‌های مختلف و در صف‌های طولانی‌ در انتظار دریافت این تجهیزات هستند.
توزیع ماسک ضد گاز شیمیایی در اسرائیل ادامه دارد و مردم در شهر‌های مختلف و در صف‌های طولانی‌ در انتظار دریافت این تجهیزات هستند.
اسرائیل اگرچه در روزهای گذشته بارها گفته است که از «هرگونه دخالت در بحران سوریه» خودداری خواهد کرد، به تدارکات گسترده نظامی و تقویت پشت جبهه برای مقابله با عواقب احتمالی چنین حمله‌ای ادامه می‌دهد.

ارتش اسرائیل در تازه ترین اقدام، هشتم شهریور نیروهای خود را در مرز شمالی به حالت آماده باش درآورد و در عین حال یک سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» را در منطقه مرکزی «گوش دان» مستقر کرد.

«گوش دان» به تل آویو و ده‌ها شهر کوچک و بزرگ اطراف آن اطلاق می‌شود که در بر گیرنده نیمی از جمعیت هشت میلیون نفری اسرائیل است.

اسرائیل در روزهای گذشته نیز یک سامانه دفاع ضد راکتی دیگر از مدل «گنبد آهنین» را به شمال منتقل کرده بود.

فرماندهان نظامی اسرائیل گفته‌اند افزون بر سامانه «گنبد آهنین» که ویژه مقابله با راکت است، از سامانه‌های دیگر برای مقابله با موشک‌های میان برد و بالیستیک نیز استفاده می‌شود و همه این تجهیزات آماده شده است.

در همین حال، نیروی هوایی اسرائیل از «آمادگی کامل» برای مقابله با «هر سناریویی» خبر داده است.

همزمان توزیع ماسک ضد گاز شیمیایی در اسرائیل ادامه دارد و مردم در شهر‌های مختلف شمال و مرکز، در صف‌های طولانی‌ در انتظار دریافت این تجهیزات هستند.

هجوم برای دریافت این ماسک‌ها درحالی است که کارشناسان نظامی در رسانه‌های اسرائیل پیوسته تاکید می‌کنند که این احتمال که سوریه بخواهد با موشکهایی با کلاهک حاوی سلاح شیمیایی به اسرائیل حمله کند، بشدت ضعیف است.

کارشناسان نظامی اسرائیل همچنین به مردم این کشور می‌گویند تنها در صورتی که حمله شیمیایی مستقیما به منطقه‌ای اصابت کند، افرادی که از ماسک استفاده کنند، در شعاع بسیار اندک از آن به چنین ماسکی نیاز خواهند داشت. اما این نظرات مردم را آرام نکرده است.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه پیشتر ۱۳ شهریور را روز آغاز حمله احتمالی به روسیه ذکر کرده بود، در سخنانی، آن را روز آغاز حمله احتمالی به سوریه ذکر کرده بود.

همزمان، رهبران سیاسی و نیز فرماندهان ارتش اسرائیل تاکید می‌کنند که کشورشان «هیچ دخالتی در جنگ داخلی سوریه ندارد اما اگر هر عامل و کشوری بخواهد در این بحبوحه به اسرائیل حمله کند، پاسخی جدی می‌گیرد».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هفتم شهریور، برای چندمین بار ضمن اعلام بی‌طرفی در بحران سوریه، تاکید کرد: «اگر کسی بخواهد به ما لطمه بزند، پاسخی سهمگین دریافت می‌کند.»

کابینه سیاسی- امنیتی اسرائیل شامگاه هفتم شهریور پس از دومین نشست خود در دو روز، اعلام کرد «مردم به روال عادی زندگی ادامه دهند».

مقامات و کارشناسان نظامی اسرائیل ارزیابی می‌کنند که حتی اگر سوریه مورد حمله قرار گیرد، احتمال اینکه بشار اسد بخواهد به اسرائیل حمله ببرد، «ضعیف» است.

با این‌حال مقامات اسرائیل تاکید می‌کنند که بیشترین تلاش آنها این است که کشورشان از ترکش‌های جنگ داخلی سوریه یا عواقب حمله احتمالی آمریکا به سوریه، در امان بماند.

براساس گزارش‌ها اسرائیل از آغاز سال ۲۰۱۳ و در مدت حدود شش ماه، پنج بار به محموله‌های نظامی‌ای که در معرض انتقال از سوریه به حزب الله لبنان بود، حمله برده است، حملاتی که واکنشی از سوی سوریه به همراه نداشته است.
XS
SM
MD
LG