لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

نگرانی‌ها در فیلیپین از احتمال کشته شدن ۱۰ هزار نفر در توفان «هایان»


مقام‌های فيليپينی روز يکشنبه هشدار دادند که احتمال می‌رود شمار کشته شدگان ناشی از بروز توفان شديد در اين کشور به بيش از ده هزار نفر بالغ شود. اگر اين آمار تاييد شود اين بدترين تلفات فيليپين در جريان يک بلای طبيعی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين آمار وحشتناک همزمان با تلاش گروه‌های امداد و نجات برای يافتن بازماندگان توفان «هايان» اعلام می‌شود که باعث بروز سونامی در سواحل و وزش بادهای شديد در اين کشور جزیره‌ای شده است.

پليس اعلام کرده است که نيروهای ویژه خود را به مناطق بحران‌زده ايالت «تاکلوبان» فرستاده است تا از غارت اموال مردم جلوگيری کند. ايالت متحده آمريکا هم گفته است که به درخواست دولت فيليپين پاسخ مثبت داده و به اين کشور کمک امنیتی خواهد کرد.

رييس پليس استان توفان زده «لِیته» در مرکز فيليپين می‌گويد گمان می‌رود ۱۰ هزار نفر در اين منطقه در اثر وزش توفان شديد، جان خود را از دست داده باشند.

اين مقام محلی گفت: شب گذشته با استاندار جلسه‌ای داشتيم و برآورد دولت از تلفات حدود ۱۰ هزار نفر است.

به گفته وی، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خانه‌ها و زيرساخت‌ها در مسير توفان ويران شده‌اند.

در جزيره «سَمر» در شرق فيليپين نيز مقامات می‌گويند دست کم ۳۰۰ تن در نتيجه توفان کشته شده و دو هزار نفر نيز مفقود شده‌اند.

اندرو پومدا، يک معلم ۳۶ ساله مدرسه به خبرگزاری فرانسه گفته است که «تاکلوبان کاملاً ويران شده است و برخی از مردم به دليل گرسنگی و از دست دادن خانواده‌های خود دچار اختلاس حواس شده‌اند».

وی با هشدار نسبت به افسردگی ناشی از اين حادثه اظهار داشت: «مردم دست به خشونت می‌زنند. آنها اقدام به غارت مغازه‌ها و مراکز تجاری می‌کنند، فقط برای اينکه غذا، برنج يا شير پيدا کنند... نگرانم که ظرف يک هفته مردم به دليل گرسنگی همديگر را بکشند».

گردباد حاصل از اين توفان نزديک به ۳۲۰ کيلومتر در ساعت سرعت داشته و تاکنون ميليون‌ها نفر را وادار به گريختن از محل سکونت خود و پیدا کردن سرپناه کرده است.

فيليپين از جمله کشورهايی است که سالانه با حوادثی چون توفان، زمين‌لرزه، فعاليت‌های آتشفشانی و ساير بلايای طبيعی دست و پنجه نرم می‌کند. اين کشور بر روی نواری موسوم به حلقه آتش قرار گرفته است که مناطق وسيعی از اقيانوس آرام را در بر می‌گيرد و همواره در معرض زمين‌لرزه‌های سهمگين و فعاليت‌های آتش‌فشانی قرار دارد.

تا پيش از بروز توفان «هايان» در فيليپين، مرگبارترين حادثه طبيعی در اين کشور در سال ۱۹۷۶ و در نتيجه بروز يک سونامی رخ داد که ناشی از زمين‌لرزه‌ای ۷.۹ ريشتری بود. در جريان این حادثه، نيمی از جزيره ميندانائو تخريب و بین پنج تا هشت هزار نفر کشته شدند.

توفان اخير که يکی از بدترين توفان‌های ثبت شده در جهان است، همچنين می‌تواند بدترين حادثه طبيعی پس از سونامی سال ۲۰۰۴ در بخش‌هايی از آسيا و اقيانوس آرام باشد.

تخمين زده می‌شود که سونامی یادشده باعث کشته شدن ۲۲۰ هزار نفر در کشورهای اندونزی، سری‌لانکا، تايلند و ساير کشورهای ساحلی اين منطقه شده است.
XS
SM
MD
LG