لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

ابتکار: هیچ‌کدام از استانداردها در کیفیت بنزین اجرا نمی‌شود


معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، دولت پیشین را به عرضه بنزین‌ بی‌کیفیت متهم ساخت و تاکید کرد بنزینی که به مصرف خودروها در کشور می‌رسد استاندارد نیست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، خانم ابتکار روز چهارشنبه، ۱۲ آذر گفت: «دولت گذشته به تعهدات و تکالیف خود برای ارتقای استانداردهای سوخت و خودرو عمل نکرده است... و در حال حاضر هیچ کدام از استانداردهای ما درباره کیفیت بنزین به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.»

به گفته او، در موضوع آلودگی هوا مسئله کیفیت سوخت و خودرو نقش دارد که مدتی است به آن «بی‌توجهی» شده و اکنون جزو برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هواست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنایع و وزارت نفت دستور داد که مسئله آلودگی هوا در کشور را پی‌گیری کنند و برنامه‌ای برای مقابله با آن ارائه دهند.

اما مسئله بنزین بی‌کیفیت که به آلودگی هوا دامن می‌زند، سال‌هاست که به موضوع انتقاد از مسئولان اجرایی ایران تبدیل شده است، به‌طوری که کارشناسان اعلام کرده‌اند کیفیت بنزینی که به مردم ارائه می‌شود «ده‌ها بار پایین‌تر» از کیفیت‌های جهانی است.

با این حال دولت پیشین و نهادهایی مانند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همواره تاکید داشتند که کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها مطابق استانداردهای پالایشگاهی است.

اما گفته‌های مسئول کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست نقض این ادعا محسوب می‌شود و بر کیفیت پایین بنزین تولید داخل به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور تاکید می‌کند.

صادرات بنزین به ایران در پی تحریم‌های بین‌المللی که با هدف بازداشتن تهران از ادامه برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌شود، متوقف شده اما مسئولان دولت پیشین اعلام کردند که در تولید بنزین، کشور به خودکفایی رسیده است.

پاسخ به داریوش مهرجویی

معصومه ابتکار همچنین در پاسخ به داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و شکایت او از وضعیت آلودگی هوا در کشور، به‌طور تلویحی دولت‌های محمود احمدی‌نژاد را مسئول این وضعیت دانست.

او در نامه‌ خود به آقای مهرجویی که روز چهارشنبه منتشر شد، تاکید کرد برنامه‌های کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در تهران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد متوقف شد در حالی که این کمیته توانسته بود از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ آلودگی هوا در کشور را کاهش دهد.

در بخشی از این نامه با اشاره به اقدامات کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا آمده است: «منحنی‌های وضعیت آلودگی هوای تهران پس از سال ۷۹ نشانگر روند افزایشی آلودگی هوا تا سال ۸۰ و سپس تثبیت و کاهش آن به طور تدریجی تا سال ۸۵ بود. این نمودارها اما متاسفانه از سال ۸۶ بیان‌گر افزایش مجدد روزهای ناسالم بودند.»

به گفته خانم ابتکار، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هیچ یک از استانداردهای انواع خودرو به اجرا درنیامد، مصوبه عدم شماره‌گذاری اتوبوس‌های دیزلی لغو شد، توسعه مترو طبق برنامه پیش رفت و موضوع رعایت استانداردها در تولید موتورسیکلت‌ها نیز در پرده ابهام قرار گرفت.

معصومه ابتکار که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز عهده‌دار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود، پس از بازگشت به این منصب چندی پیش اعلام کرد که در ۱۰ تا هشت سال گذشته عملکرد محیط زیست ایران ۶۳ رتبه در جایگاه جهانی سقوط کرده است.

او در نامه خود به داریوش مهرجویی به معضل ریزگردها و نقش آن در آلودگی هوای کشور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که برای حل این معضل با وزرای کشورهای ژاپن، عراق، قطر، سوریه و نمایندگان سطوح عالی سازمان ملل وارد مذاکره شده است.

داریوش مهرجویی آلودگی هوا را عامل مرگ خواهر خود، ژیلا مهرجویی، طراح صحنه و لباس در سینما، عنوان کرده و خواستار تلاش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران برای حل این مسئله شده است.
XS
SM
MD
LG