لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

سال ۲۰۱۳ یکی از گرم‌ترین سال‌ها برای زمین بود


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
سازمان هوا و فضای آمريکا٬ ناسا٬ و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا٬ نوآ٬ می‌گویند سال ۲۰۱۳ جزو گرمترین سال‌های تاریخ بوده و این امکان وجود دارد که سال ۲۰۱۴ از سال گذشته نیز گرم‌تر باشد.

به گزارش روزنامه آمریکایی «لوس‌آنجلس تایمز»٬ بر اساس ارزیابی‌های ناسا سال ۲۰۱۳ به همراه سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۶ در رده‌بندی گرم‌ترین سال‌ها برای زمین٬ در رده هفتم جای گرفته است.

در عین حال اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید بر اساس محاسباتش٬ دمای زمین در سال ۲۰۱۳ به همراه سال ۲۰۰۳ در فهرست گرم‌ترین سال‌‌ها٬ در جایگاه چهارم قرار دارد.

بر این اساس از سال ۱۸۸۰ که دمای زمین ثبت شده است تا کنون٬ سال ۲۰۱۳ یکی از گرم‌ترین سال‌ها برای زمین بوده است.

این دو سازمان روز سه‌شنبه٬ اول بهمن‌ماه٬ در کنفرانسی مشترک اعلام کردند فارغ از نتایج حدودا متفاوتی که به دست آمده٬ نتیجه در نهایت یکی است؛ کره زمین در حال گرم شدن است.

به گفته ناسا میانگین دمای زمین در سال گذشته میلادی ۵۸.۶ درجه فارنهایت (۱۴.۷ درجه سانتیگراد) بوده است که نسبت به میانگین دما در اواسط قرن بیستم٬ ۱.۱ درجه گرم‌تر شده است.

بر این اساس سال ۲۰۱۳ سی و هفتمین سال متوالی است که دمای زمین بالاتر از حد میانگین است.

در جریان این کنفرانس تام کارل٬ مدیر مرکز داده‌های هوایی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اظهار کرد که گرمایش شدید زمین از اواخر دهه ۶۰ میلادی آغاز شده است. به گفته وی با این‌حال در یک دهه اخیر افزایش دمای زمین سرعت کمتری به خود گرفته است.

در همین زمینه به نوشته مجله آمریکایی «مادر جونز»٬ گوین اشمیت٬ از اعضای ناسا٬ می‌گوید سرعت گرمایش زمین در ۱۰ سال اول قرن بیست و یکم نسبت به دهه ۹۰ کاهش یافته است٬ اما در عین حال تحلیل‌های جدید حاکی است که دهه اول قرن بیست و یکم نسبت به دهه‌های قبلی افزایش گرمای قابل توجهی داشته است.

او گفته است: «اگر به این مسئله در بازه زمانی یک دهه نگاه کنیم٬ واضح است که دمای زمین در دهه اخیر نسبت به دهه پیش از خود٬ افزایش یافته است و ما انتظار نداریم که این روند تغییری کند.»
XS
SM
MD
LG