لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

تنش ميان دولت و نمايندگان مجلس بر سر توزيع سبد کالای حمایتی


صف‌های دریافت سبد کالا در شیراز
صف‌های دریافت سبد کالا در شیراز
نحوه توزيع سبد کالای حمايتی در میان مردم از سوی دولت حسن روحانی و حاشيه‌های آن به تنش ميان تعدادی از نمايندگان مجلس و نمایندگان دولت منجر شده است.
در ساعات پايانی روز يکشنبه ۱۳ بهمن، خبرگزاری فارس به نقل از جبار کوچکی‌نژاد، نماينده رشت در مجلس، از ارائه طرح تحقيق و تفحص از سبد کالا به هيات ریيسه مجلس با بيش از ۴۰ امضا خبر داد.
آقای کوچکی‌نژاد گفته که اين نمايندگان به توزيع «برنج هندی» در سبد کالای ارائه شده به مردم اعتراض دارند.
در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس نيز، چند نماينده از جمله نادر قاضی‌پور، نماينده اروميه، مهدی کوچک‌زاده، نماينده تهران و الله‌وردی دهقانی، نماينده ورزقان، از تعلق نگرفتن اين سبد به بسياری از روستاييان و نحوه عملکرد دولت در اين باره انتقاد کردند.
مهدی کوچک‌زاده در يک تذکر پرسيد که «منبع تامين اقلام سبد کالايی کجاست؟» و «چرا به اين شکل توزيع شد؟»
در واکنش به انتقادات صورت گرفته، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریيس جمهوری در مجلس گفت که دولت در لايحه بودجه سال ۹۳ حدود دو هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان برای خدمات ضروری رديف اعتباری ايجاد کرده که عدد اعتباری که برای ارائه سبد کالا در نظر گرفته شده کمتر از اين رقم است.
او گفت که «اگر آقای کوچک‌زاده از من سوال می‌کردند جواب ايشان را به طور کامل می‌دادم.»
آقای نوبخت تاکيد کرد که «دولت در چارچوب قانون اين کار را انجام داده است.»
مهدی کوچک‌زاده نيز در واکنش گفت که «معاون ریيس جمهوری معلوم نيست با کدام مجوز در جلسه‌ای که برای دفاع از لايحه بودجه به مجلس آمده‌اند به تذکر نماينده جواب می‌دهند.»
نماينده تهران افزود: «چه لزومی داشت درباره نحوه توزيع سبد کالا اين گونه اظهارنظر شود، بلکه می توانستيد به طور خصوصی در گوش من بگوييد.»
محمدرضا باهنر، نايب ریيس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت از آقای کوچک‌زاده خواست که «تهمت ناروا» وارد نکند.
مهدی کوچک‌زاده با پذيرش اين موضوع گفت که «اين نحوه توزيع شايسته دولتی که مدعی تدبير است نيست» و افزود: «آقای نوبخت اگر آن رديفی را که اعلام کرديد درست باشد، پس اين خزانه که خالی بود، آقای مصباحی مقدم می‌فرمايند ۱۰۰۰ ميليارد تومان هزينه هر سبد کالايی است که اينها از کجا آمده است؟»
اما محمدقسيم عثمانی، نماينده بوکان با حمايت از دولت گفت که «سبد کالا پيش از اين هم بوده اما تفاوتش اين بود که در دولت قبلی در قالب بن به نورچشمی‌ها پرداخت می‌شد اما دولت تدبير، تدبير کرد و آن را به مستمندان داده است.»
مهدی کوچک‌زاده خطاب به آقای عثمانی گفت: «اگر شما از اين بن‌ها اطلاع داريد بدين معنا است که شما هم از نور چشمی‌ها هستيد.»
در اين لحظه محمدرضا باهنر خطاب به آقای کوچک‌زاده گفت: «من همه اظهارات شما را تحمل کردم اما اين جمله آخر شما خوب نبود. البته بهتر بود آقای عثمانی هم اين جمله را نمی‌گفتند، اينکه به يک ميليون نفر نور چشمی بن داده‌اند، بايد بگويم اميدواريم روزی ۷۰ ميليون جمعيت کشور نورچشمی شوند اما به ۱۰ تا ۱۵ نفر نور چشمی می‌گويند نه به دو سه ميليون نفر.»
نايب ریيس مجلس در عين حال گفت که «در مورد نحوه توزيع سبد کالا نگرانی‌ها و انتقاداتی وجود دارد» و افزود «تلاش می‌کنيم جلسه‌ای در مجلس برگزار کنيم تا دولت در اين خصوص توضيح دهد، ما فکر می‌کنيم خيلی بهتر از اين می‌شد سبد کالا را توزيع کرد.»
دولت ايران روز يکشنبه طرحی را آغاز کرد که بر مبنای آن به حدود ۱۰ ميليون خانوار، سبد کالايی شامل دو عدد مرغ يخ زده، دو بطری روغن مايع، يک شانه تخم مرغ و ۱۰ کيلو برنج هندی اهدا می‌شود.
مسئولان اجرای طرح می‌گويند دو هفته برای دريافت اين سبد زمان وجود دارد، اين مهلت در صورت نياز تمديد می‌شود و مردم نبايد برای دريافت آن عجله کنند اما اين توصيه‌ها مانع از تشکيل صف‌های طولانی مردم برای دريافت اين اقلام در سرما و گاه زير بارش برف و باران نشد.
اين در حالی است که بسياری از مردم نيز در روز نخست به دليل بروز مشکل در سيستم بانکی و نحوه توزيع سبد کالايی، موفق به دريافت آن نشدند.
خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۴ بهمن نيز گزارش داده که صف‌های طولانی، ازدحام و نارضايتی مردم در روز دوم توزيع سبد کالا در سراسر کشور و به ويژه تهران ادامه داشته است.
اين سبد کالايی به سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کميته امداد امام خمينی، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزيستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری بگيران تامين اجتماعی (با حقوق مستمری زير پنج ميليون ریال) و سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمين اجتماعی (با حقوق زير پنج ميليون ريال) تعلق می‌گيرد.
همچنين سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نيروهای دولتی، سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران و دانشجويان متاهل هم از اين سبد کالا بهره‌مند می‌شوند.
اين تقسيم بندی نيز به دليل آنکه بسياری از اقشار نيازمند اجتماعی را از دريافت سبد کالا محروم می‌کرد، با اعتراض‌های زيادی مواجه شد تا اينکه علی ربيعی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد که «قرار است» تمام کارگران و مستمری بگيران تحت پوشش تامين اجتماعی اين سبد کالا را دريافت کنند.
اين طرح قرار است در دو مرحله اجرا شود و بهمن حاج‌علی، مدير اجرايی آن می‌گويد: «چناچه هر يک از شهروندان مشمول دريافت سبد کالا، به هر دليلی نتوانند سبد کالايی خود را در مرحله اول دريافت کنند، حتما دو سبد را در اسفندماه تحويل خواهند گرفت و جای نگرانی نيست.»
XS
SM
MD
LG