لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

روحانی: به خاطر مشکلات توزیع سبد کالا عذرخواهی می‌کنم


حسن روحانی
حسن روحانی
حسن روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خود که با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد٬ از سیاست‌ خارجی و برنامه‌های دولتش دفاع کرد. وی همچنین به دلیل مشکلات پیش آمده در نحوه توزع سبد کالا از مردم عذرخواهی کرد.

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در این سخنان با اشاره به تاخیر در پخش گفت‌و‌گویش از تلویزیون٬ از مردم به خاطر انتظارشان تشکر کرد و گفت: «به دلایلی که نمی‌خواهم باز بکنم٬ در مصاحبه تاخیر افتاد.»

حسن روحانی در این گفت‌و‌گو اظهار کرد که دولتش در عرصه سیاست خارجی به «دستاوردهای قابل توجهی» دست یافته است و از جمله به دیدار با مقام‌های امارات٬ پاکستان و افغانستان و همکاری با روسیه سخن گفت. او همچنین تاکید کرد که در این مدت روابط کشورهای همسایه با ایران بهتر شده است.

آقای روحانی در ادامه در حمایت از توافق ژنو گفت این توافق «زنجیرهای ظالمانه تحریم» را پاره کرد و تاکید کرد که چارچوب‌های این اقدامات سیاسی توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و دولت آن را اجرا می‌کند.

وی تاکید کرد که توافق ژنو «برد-برد» بود٬ اما بعضی‌های انتظار داشتند که نتیجه «برد-باخت» باشد.

به دنبال توافق اتمی ژنو شماری از اصولگرایان به شدت از این توافق انتقاد کرده‌اند و می‌گویند دستاوردهای ایران و غرب در این توافق‌ها به یک اندازه نیست.

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنانش حرکت‌های اقتصادی دولتش را رضایت‌بخش دانست و خاطر نشان کرد که شکستن رکود اولویت دولتش است.

وی در ادامه با اظهار این‌که تا کنون «۱۱۷ گروه سیاسی» از ایران بازدید کرده‌اند و ترافیک شدیدی از سرمایه‌گذاران و مقام‌های سیاسی برای دیدار از ایران به وجود آمده است، گفت که تحول اقتصادی در راه خواهد بود.

حسن روحانی همچنین تاکید کرد که در زمینه فساد کشور دچار «مشکلات ساختاری» است و افزود: پول مردم٬ پول نفت مردم در اختیار یک فرد قرار گرفته است و ما نمی‌دانیم دلیلش چیست… این پول باید به مردم برگردد. هشت یا ۹ هزار میلیارد تومان در اختیار این فرد است.

اشاره وی به بابک زنجانی است که ماه گذشته بازداشت شد. مجموع بدهی‌های او به دولت «هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» عنوان می‌شود.

«به خاطر مشکلات توزیع سبد کالا عذرخواهی می‌کنم»

حسن روحانی در ادامه با اشاره طرح توزیع سبد کالا از اشکالات این طرح ابراز تاثر کرد و گفت: «دستور دادم هیئتی مشکلات به وجود آمده را بررسی کند.»

وی در ادامه همچنین افزود: «اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند٬ من به عنوان رئیس جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.»

طرح توزیع سبد کالای حمایتی دولت ۱۳ بهمن‌ماه آغاز شد٬ اما به دلیل حذف حدود ۱۳ میلیون کارگر از دریافت ان و نیز نحوه توزیع این سبد٬ انتقادهایی متوجه دستگاه‌های دولتی شده است.

حسن روحانی روز چهارشنبه ضمن تاکید بر این که سبد کالا شامل همه مردم نمی‌شود٬ گفت: «باز هم عده‌ای باقی می‌مانند که این سبد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. ممکن است بخشی از مردم که وضع مالی خوبی ندارند٬ سبد به آن‌ها نرسد اما آیا ما باید کاری را که نمی‌توانیم به طور صد درصد انجام دهیم و می‌توانیم ۹۰ درصد آن را انجام دهیم٬ ترک کنیم؟»

حسن روحانی در ادامه همچنین تاکید کرد که سبد کالا جایگزین یارانه نیست و همچنین افزود که دادن یک اندازه یارانه به همه مردم درست نیست و این روند «باید اصلاح شود».

وی همچنین خاطر نشان کرد که دولت مصمم است در چهار سال فعالیتش٬ «تمام مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهد».
XS
SM
MD
LG