لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

اوباما: آماده‌ایم تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنیم


باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما٬ رئیس جمهور آمریکا
پس از آن‌که به دنبال برگزاری همه‌پرسی در کریمه٬ اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند٬ رئیس جمهور آمریکا به مسکو هشدار داد که در صورت مداخله در امور داخلی اوکراین در انتظار تحریم‌های بیشتر باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما روز دوشنبه٬ ۲۶ اسفندماه٬ در نشست خبری در کاخ سفید گفت که دوام مداخله نظامی روسیه در اوکراین تنها موجب منزوی شدن هر چه بیشتر روسیه و در نتیجه ضربه خوردن به اقتصاد روسیه می‌شود.

وی افزود: «اگر روسیه به مداخله در امور اوکراین ادامه بدهد٬ ما آماده‌ایم تا تحریم‌های بیشتری علیه‌ش اعمال کنیم.»

روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه٬ به دنبال برگزاری همه‌پرسی در کریمه٬ مقام‌های رسمی کریمه اعلام کردند که بر اساس نتایج نهایی٬ «۹۷ درصد» از شرکت‌کنندگان در این رای‌گیری٬ موافق پیوستن به فدراسیون روسیه هستند.

پس از آن٬ روز دوشنبه پارلمان محلی کریمه با اعلام استقلال این شبه‌جزیره از کشور اوکراین٬ از تصمیم برای پیوستن به روسیه خبر داد.

به دنبال این تحولات اتحادیه اروپا و آمریکا شماری از مقام‌های اوکراین و روسیه را تحریم کردند.

کاخ سفید روز دوشنبه گفت پیام این تحریم‌ها به دولت روسیه این است که اقدامات مسکو در راستای «نقض تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین٬ از جمله حمایتش از همه‌پرسی غیرقانونی کریمه» تبعاتی به همراه خواهد داشت.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد که آمریکا در صورت لزوم تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

۲۸ کشور اتحادیه اروپا پیش از این، همه‌پرسی روز یکشنبه کریمه را محکوم کرده‌ بودند و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در همین روز در تماس تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، گفته بود ایالات متحده و جامعه بین‌الملل نتایج این همه‌پرسی «که قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته و تحت اجبار ناشی از دخالت نظامی روسیه انجام می‌شود هرگز نمی‌پذیرد».

روس‌تبارها حدود ۶۰ درصد از جمعیت یک‌ونیم میلیون نفری کریمه را تشکیل می‌دهند. اوکراینی‌ها و تاتارهای کریمه که دو اقلیت بزرگ این شبه‌جزیره هستند همه‌پرسی روز یک‌شنبه را تحریم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG