لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

کاخ سفید: برای ابوطالبی ویزا صادر نمی کنیم


کاخ سفید روز جمعه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته است که به سازمان ملل و ایران اعلام شده است که برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد.

در حالی کاخ سفید می گوید برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد که پیشتر مجلس نمايندگان آمريکا طرح مخالفت با ورود حميد ابوطالبی به خاک آمريکا به عنوان سفير ايران در سازمان ملل را با يک رای قاطع تصويب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه٬ ۲۱ فروردين‌ماه به اتفاق آراء این طرح را تصویب کرد.اين طرح که چهار روز پيشتر از سوی سنای آمريکا نيز تصويب شده بود٬ از سوی کنگره برای تصويب نهايی تحويل دفتر رياست جمهوری شده است.

جی کارنی،‌سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به طور مشخص نگفت که آیا باراک اوباما،‌رییس جمهوری آمریکا ، طرح کنگره را امضا خواهد کرد یا نه. ولی او با این حال تصریح کرد که موضع دولت آمریکا درقبال مساله حمید ابوطالبی با کنگره همراستا است.

حمید ابوطالبی متهم به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد. با این‌حال آقای ابوطالبی این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است.

پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل متحد «گزینه مناسبی نیست»، اما وزارت خارجه ایران گفته است که «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

مقام های جمهوری اسلامی ایران هنوز به اظهارات سخنگوی کاخ سفید واکنش نشان نداده اند.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود که «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران نیز با تاکید بر «مناسب بودن» انتخاب آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل گفته بود که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.
XS
SM
MD
LG