لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین «ضرب و شتم شدید» آنها را تایید کردند


شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین که روز دوشنبه توانستند با بستگان زندانی‌شان ملاقات کنند٬ خبر ضرب و شتم شدید این زندانیان در روز پنجشنبه را تایید کرده‌اند. در عین حال گزارش‌ها حاکی از اعتصاب غذای ۱۲ تن از این زندانیان است.

فاطمه بابادی٬ همسر سهیل بابادی٬ فعال شبکه‌های اجتماعی و احمد رونقی ملکی٬ پدر حسین رونقی ملکی٬ وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر روز دوشنبه٬ اول اردیبهشت‌ماه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا ضرب و شتم این زندانیان را تایید کردند.

همسر عماد بهاور نیز در گفت و‌گو با وب‌سایت «کلمه» گفته است که بدن آقای بهاور را دیده که کبود بود و اکبر امینی را نیز دیده که سرش شکسته و گردنش آسیب دیده است.

وی همچنین افزوده که در سالن ملاقات چند زندانی دیگر هم با عصا راه می‌رفتند که گویا پاهای‌شان شکسته یا در رفته بود.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:37 0:00
لینک مستقیم

در این میان گزارش‌ها حاکی از اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین است.

وب‌سایت کلمه با انتشار این خبر٬ افراد اعتصاب کننده را حسن اسدی زید‌آبادی٬ امیر اسلامی٬ اکبر امینی٬ عماد بهاور٬ قربان بهزادیان نژاد٬ مسعود پدرام٬ امین چالاکی٬ محمد صادق ربانی املشی٬ علیرضا رجایی٬ رضا شهابی و محسن میردامادی معرفی کرده است.

فاطمه بابادی و احمد رونقی ملکی نیز اعتصاب غذای شماری از زندانیان را تایید کرده‌اند.

فاطمه بابادی در این خصوص روز دوشنبه به رادیو فردا گفت: «این ۱۲ نفر آن افرادی هستند که عمدتا از انفرادی برگردانده شده‌اند. مسئله این است که این زندانیان سیاسی‌ که در بند ۲۴۰ هستند مجروحند و نیاز به درمان دارند٬ اما نه تنها درمان نشده‌اند٬ بلکه در اعتصاب غذا به سر می‌برند و این نگرانی خانواده‌ها را بیشتر کرده است.»

مخالفان در ایران روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، خبر دادند که ماموران و زندانبانان اوین اقدام به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ کرده‌اند که در پی آن، شماری از آنها دچار جراحت شده و به مراکز درمانی بیرون از زندان منتقل شده‌اند.

مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی وکیل زندانی، پیشتر در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرد که این درگیری رخ داده است.

فاطمه بابادی٬ همسر سهیل بابادی نیز در خصوص واقعه روز پنجشنبه به رادیو فردا توضیح داده است: «پنجشنبه با حضور حفاظت اطلاعات خود زندان، آقای قبادی و آقای بحرینی٬ و حفاظت اطلاعات زندان رجایی شهر٬ بیش از صد نفر به عنوان بازرسی به زندان آمدند و بچه‌ها را به شدت مجروح کردند٬ با باتوم زدند٬ روی زمین کشیدند و در حالی که دست زندانیان بسته بود٬ روی سر و صورت‌شان زدند.»

وبسایت کلمه ۳۰ فروردین‌ماه «شهادت‌نامه» ۷۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در خصوص ضرب و شتم روز پنجشنبه را خطاب به دادستان تهران منتشر کرد.

به گزارش روز ۳۱ فروردین کلمه، ۲۸ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین نیز در نامه‌ای به حسن روحانی و رییس شورای عالی امنیت ملی٬ با شرح جزئیات حادثه روز پنجشنبه٬ شمار آسیب‌دیدگان را بیش از ۳۰ نفر عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی٬ رییس سازمان زندان‌های ایران در چند روز گذشته بارها ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین را تکذیب کرده است.

فاطمه بابادی٬ همسر سهیل بابادی در این باره به رادیو فردا گفته است: «متاسفانه تا امروز تمام این‌ها انکار می‌شود. امروز حرف ما فقط این است که به این مسئله رسیدگی شود. بچه‌ها را تهدید می‌کنند که به زندان‌های دیگر تبعیدشان خواهند کرد و برایشان پرونده‌های جدیدی به جرم اغتشاش ایجاد خواهند کرد. چرا یک زندانی باید از حقوق اولیه‌اش که امنیت جانی است٬ محروم بشود؟»

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران٬ رییس سازمان زندان‌ها روز یکشنبه٬ ۳۱ فروردین‌ماه برای توضیح درباره گزارش های مرتبط با وقایع زندان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرد و این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

محمدرضا تابش٬ نماینده مجلس در این روز و پیش از برگزاری این جلسه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا گفته بود که پس از شنیدن این اظهارات در مورد این که آیا تقصیری متوجه کسی بوده یا نه تصمیم‌گیری می‌شود.

هنوز درباره نتیجه‌گیری قطعی مجلس در این خصوص گزارشی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG