لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

«چهار کشته و ۳۰ مصدوم» بر اثر توفان در تهران


توفان گرد و غبار در تهران. ۲ ژوئن ۲۰۱۴.
توفان گرد و غبار در تهران. ۲ ژوئن ۲۰۱۴.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، روز دوشنبه ۱۲ خرداد توفان شدیدی در تهران در جریان است. این توفان گرد و غبار از حدود ساعت ۱۷ و ربع آغاز شده‌است.

توفان تهران که گفته می‌شود سرعت آن به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده‌است، موجب سقوط درخت و تابلو و مصالح ساختمانی از بالای برخی ساختمان‌های در دست احداث شده‌است. خبرگزاری ایرنا از کشته شدن چهار نفر و مصدوم شدن بيش از ۳۰ نفر خبر می‌دهد.

پیشتر امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس ایران، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اثر وزش توفان کم‌سابقه بعدازظهر امروز در پایتخت برابر آمار اولیه تاکنون ۳ تن از هموطنان بر اثر سقوط درخت در مناطق نارمک و جنت‌آباد جان باختند و ۲۷ نفر نیز مجروح شدند.»

وی افزود: «۱۷ نفر از مجروحان در سطح شهر تهران به دلیل وزش باد شدید به دلیل عدم تعادل مجروح شدند و ۱۰ نفر دیگر نیز که مسافر یک دستگاه اتوبوس در مسیر قم بودند با وزش توفان و از دست رفتن دید راننده در تصادف اتوبوس مذکور مجروح و روانه بیمارستان شدند.»

پیش از او محمد راهنده، کارشناس روابط عمومی مرکز اورژانس تهران، از افزایش تعداد کشته‌شدگان وزش توفان تهران «به دو نفر و مصدومان به ۳۰ نفر» خبر داده‌بود.

محمد راهنده افزود: «دو نفر در جنت آباد شمالی و نارمک (چهارراه تلفن‌خانه) براثر توفان جان خود را ازدست داده‌اند.» به گفته این کارشناس، توفان باعث برخورد چند دستگاه اتوبوس و خودرو نیز دراتوبان تهران قم شده‌است.

وی احتمال داد که تعداد مجروحان و کشته شدگان همچنان افزایش یابد.

خبرگزاری ایسنا از «قطع برق ۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران»، «سقوط ۴۰ درخت در نقاط پرترافیک تهران»، و «تاخیر احتمالی پروازها درپی توفان» خبر می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری فارس، ورزش باد شدید و توفان سنگین از بعد از ظهر دوشنبه در قم آغاز شد و در دقایقی میزان آن به حدی رسید که قدرت دید را به چند متر محدود کرد.

این امر باعث تصادف زنجیره‌ای در اتوبان قم-تهران و تصادفی سنگین و زنجیره‌ای در آزادراه قم - تهران و ترافیک سنگین در این محور پر تردد شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، با رسیدن این توفان به تهران، ابری قهوه‌ای‌رنگ و متراکم همراه با غبار غلیظ آسمان تهران را تیره کرده‌است. تغییرات جوی در استان تهران باعث شد یک طرف آسمان تهران به شدت رنگ نارنجی بگیرد و طرف دیگر آن غبارآلود شود.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی استان تهران، به دلیل ارتفاع عمودی گرد و غبار، نور خورشید حداکثر یک ساعت گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، افتادن درختان و اشیا از پشت بام‌ها موجب ترس عمومی شهروندان شده‌است.

احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که این یک توفان محلی در حال گذر است و در فصل بهار با باد شدید و گرد و غبار همراه است و پس از عبور آن بارش و سپس رگبار و رعد و برق ادامه خواهد داشت.

وی افزود: «این وضعیت تا دو ساعت ادامه دارد و این توده از جنوب غرب شهر وارد شده و به سمت شرق و دماوند و فیروزکوه حرکت خواهد کرد.»

وی با اشاره به این که تا ساعات دیگر بارش باران را در تهران شاهد خواهیم بود افزود: «پیش‌بینی می‌شود توفانی که تهرانی‌ها امروز شاهد آن بودند را طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز حوالی بعدازظهر در تهران داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا در همین لحظات اولیه گزارش‌های ابتدایی مناطق مختلف شهر از خسارات این توفان در سطح شهر تهران در قالب شکسته شدن شیشه ساختمان ها و شکستن و سقوط درختان و مسدودیت خیابان‌ها و حتی کنده شدن تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اعلام شده است.

محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «آسمان پایتخت به دلیل وزش باد در اطراف کلانشهر تهران و همچنین شدت گرفتن وزش باد در غرب کشور به شدت غبارآلود شد.»

وی گفت: «سرعت وزش باد در فرودگاه امام خمینی ۲۰ متر بر ثانیه و در فرودگاه مهرآباد ۳۰ متر بر ثانیه است.»



آماده‌باش کلیه ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران

فتح الله تیموری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «از نخستین دقایق وزش شدید باد و گرد و غبار درپایتخت تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران به حالت آماده‌باش در آمده و تیم‌هایی نیز به منظور گشت‌زنی سیار در نقاطی که مستعد حادثه بودند اعزام شدند.»

وی با اشاره به پیش‌بینی‌هایی که حاکی از تداوم این وضعیت تا حدود سه ساعت آینده‌است، گفت: «تا پایان امشب تمامی ایستگاه‌ها در آماده‌باش کامل خواهند بود.»

خبرگزاری ایسنا نوشت که به شهروندان توصیه می‌شود از بیرون رفتن و نزدیک شدن به جداره‌های شیشه‌ای ساختمان‌ها و درختان خودداری کنند.

پیش‌بینی آب‌گرفتگی

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، به ایرنا گفت که «آب‌گرفتگی برخی از معابر تا دوساعت دیگر برای پایتخت پیش‌بینی می‌شود.»

وی با ذکر این‌که «بر اساس پیش‌بینی هواشناسی امروز آب‌گرفتگی نیز برای دامنه البرز، شمال شرق و غرب پایتخت پیش‌بینی می‌شود» گفت که «توفان شدید همراه با بارش باران یک ساعت دیگر شهرستان دماوند (شمال استان تهران) را فراخواهد گرفت.»

وی عنوان کرد: «این تاریکی هوا نیز در استانهای آذربایجان غربی و شرقی، سمنان، خراسان جنوبی و البرز مشاهده خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG