لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

بحران انتخاباتی افغانستان؛ کری با کرزی تماس گرفت


گروهی از هواداران عبدالله در حمایت از او تظاهرات کرده‌اند
گروهی از هواداران عبدالله در حمایت از او تظاهرات کرده‌اند

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت‌وگوی تلفنی کرده و از او خواسته است تا به نگرانی‌های رقیبان انتخاباتی آن کشور که قرار است جای او را بگیرند، اهمیت دهد و نیز نگرانی خود را از امکان ایجاد بی‌ثباتی در پی نزاع صورت‌گرفته بیان کرد.

جان کری، دهم اردیبهشت ماه، در عین حال بر «اهمیت اتحاد ملی و روند صلح‌آمیز سیاسی» تاکید کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، نخستین انتقال قدرت اجرایی به شکل دمکراتیک در آن کشور، به دور دوم کشیده شد و عبد‌الله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، در آن به رقابت پرداختند.

آقای عبدالله پس از رای‌گیری و در هنگام شمارش آرا اتهام «تقلب گسترده و سازمان‌یافته» را به آن وارد کرد.

او رقيب انتخاباتی خود، اشرف غنی، و نیز حامد کرزی و کميسيون انتخابات را متهم کرده که از تاييد پيروزی او خودداری کرده‌اند.

بنا بر بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است، آقای کری در گفت‌وگوی تلفنی خود با آقای کرزی بر حمایت واشینگتن از روند انتخاباتی در آن کشور تاکید کرده و خواستار آن شده تا گام‌های لازم برای توجه به نگرانی نامزدها برداشته شود.

در این بیانیه از روندی شفاف و قابل اعتماد با حمایت مردم افغان که نتیجه آن رئیس‌جمهوری است که می‌تواند کشور را اداره کند، حمایت شده است. وزارت خارجه آمریکا از همه طرف‌ها خواسته در این راستا گام برداشته و نیز از برهم زدن اتحاد ملی خودداری کنند.

طی روزهای گذشته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از بازشماری آراء حدود ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی در ۳۰ ولایت آن کشور خبر داد.

قرار بود نتیجه شمارش آراء روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت و نتیجه قطعی ۲۰ روز بعد از آن اعلام شود. با این همه کمیسیون این زمان را عقب انداخته است.

XS
SM
MD
LG