لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

وزارت کار خواستار لغو جداسازی جنسیتی در شهرداری تهران شد


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم شهرداری تهران برای جداسازی محل کار زنان و مردان را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی کار دانست و خواستار لغو این تصمیم شد.

به گزارش شماره روز دوشنبه، ششم مرداد روزنامه «شهروند»، محمدتقی حسینی، قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل، روز ١۴ تیر در نامه‌ای به شهرداری و شورای شهر تهران یادآور شده که دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل عضویت در سازمان بین‌المللی کار ملزم به رعایت الزامات و تعهدات ناشی از الحاق به کنوانسیون بین‌المللی کار، از جمله کنوانسیون عدم‌تبعیض در اشتغال و حرفه است.

بر اساس نامه وزارت کار مفاد بخشنامه اخیر شهرداری تهران «به صراحت با مفاد کنوانسیون‌های مذکور مغایر است و حتی از دیدگاه سازمان بین‌المللی کار می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق‌بشر تلقی شود».

شهرداری تهران به مدیریت محمدباقر قالیباف روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه در صورتجلسه‌ای از مدیران خود خواست تا «حتی‌المقدور» محل استقرار زنان و مردان جدا از یکدیگر طراحی شود.

در این صورتجلسه همچنین دستور داده شده که تمامی مدیران ارشد و میانی در شهرداری تهران تنها از کارمندان مرد در دفتر خود استفاده کنند.

قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل در نامه خود خطاب به شهرداری تهران تاکید کرده که «بازتاب این اقدام شهرداری به نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی کار نتایج مناسبی در پی نخواهد داشت».

موضوع جدا کردن محل کار زنان از مردان در شهرداری تهران در هفته‌های گذشته واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

نزدیک به ۲۰۰ نماینده در مجلس ایران اول مردادماه در بیانیه‌ای از این اقدام شهرداری تهران حمایت کردند.

وب‌سایت خبری «جام جم» پیشتر خبر داده بود که امضاهای این بیانیه توسط روح‌الله حسینیان، از نمایندگان تندرو و عضو جبهه پایداری، جمع‌آوری شده است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی، نیز جدا کردن محل کار زنان و مردان را «همخوان با ارزش‌ها» در ایران خواند و گفت که جداسازی جنسیتی بهره‌وری کارمندان و کارگران را بالا می‌برد.

قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل در پایان نامه خود از شهرداری تهران خواسته است که برای پرهیز از «ایجاد حساسیت‌های ناخواسته بین‌المللی» بخشنامه خود را لغو کند.

موضوع جدا سازی جنسیتی پس از بخشنامه شهرداری تهران موضوع بحث رسانه‌های ایران شده و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از جمله رسانه‌های ایران هستند که از این اقدام شهرداری تهران دفاع کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم همچنین اقدام به جداسازی محل کار خبرنگاران زن و مرد خود کرده است.

این خبرگزاری پنجم مرداد با انتشار تصاویری از سالن تحریریه جدید خود خبر داد که با هدف «تکریم شخصیت زن مسلمان» ‌تحریریه مجزایی را برای خبرنگاران و نویسندگان زن ایجاد کرده است.

پیش از این نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق ایران، اقداماتی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها انجام شده بود.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم در دولت حسن روحانی، در جلسه رای اعتماد خود گفته بود که «در سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG